W Europie elektryki rosną. W Polsce to zupełnie inna bajka

W Europie elektryki rosną. W Polsce to zupełnie inna bajka

Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane
Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane Źródło:Kia
Wolno i systematycznie samochody elektryczne wykrawają sobie coraz większy kawałek europejskiego tortu. Dzieje się to kosztem aut z napędem Diesla. W Polsce tak to nie wygląda.

We wrześniu 2023 roku udział aut elektrycznych w unijnym rynku osiągnął 14,8 proc., co oznacza wzrost o 0,7 puntów proc. w stosunku do września roku 2022. Po raz trzeci w 2023 roku akumulatory trakcyjne wyprzedziły silniki Diesla, stając się trzecim najpopularniejszym rodzajem napędu wśród nabywców nowych samochodów osobowych – poinformowała ACEA.

Samochody elektryczne

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) we wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych osobowych aut elektrycznych w UE wzrosła o 14,3 proc., osiągając 127 149 sztuk, czyli 14,8 proc. rynku. Niemcy, największy rynek, odnotowały znaczny spadek o 28,6 proc., co może być związane z ograniczeniem zachęt dla nabywców prywatnych od września. Bardzo pozytywne wyniki na trzech innych rynkach UE – w Holandii (+70,8 proc.), Szwecji (+60,7 proc.) i Francji (+34,2 proc.) – zrównoważyły jednak spadek w Niemczech.

Pełne hybrydy (HEV)

We wrześniu liczba rejestracji hybryd (HEV) w UE wzrosła o 30,5 proc., głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech największych rynkach regionu: w Niemczech (+44,1 proc.), we Włoszech (+34,8 proc.) i Francji (+30,2 proc.). Dało to skumulowany wzrost o 28,8 proc., przy prawie 2 milionach sprzedanych egzemplarzy w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku. Dzięki temu auta wyposażone w ten typu napędu mają około jednej czwartej unijnego rynku.

Hybrydy typu plug-in

W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in w UE była stosunkowo stabilna (+0,4 proc.) i wyniosła 70 578 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Francja (+35,1 proc.) i Belgia (+71,4 proc.), pomogły zrównoważyć spadek w Niemczech (-45,7 proc.), które są największym rynkiem aut wyposażonych w ten rodzaj napędu. Udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł w porównaniu z ubiegłym rokiem o 0,7 pp. do 8,2 proc.

Samochody z silnikami benzynowymi….

We wrześniu 2023 r. unijny rynek samochodów z silnikami benzynowymi wzrósł o 5,5 proc., choć jego udział w rynku zmniejszył się z 35,3 proc. we wrześniu ubiegłego roku do 34,1 proc. we wrześniu roku 2023. Do wzrostu liczby rejestracji aut benzynowych w dużej mierze przyczyniła się rosnąca sprzedaż na największych unijnych rynkach – we Włoszech (+32,2 proc.), w Niemczech (+9,1 proc.), w Hiszpanii (+3,2 proc.) i we Francji (+1,4 proc.).

…i wysokoprężnymi

Rynek samochodów z silnikami Diesla w Unii Europejskiej nadal malał we wrześniu (-12,5 proc.), bo pomimo wzrostu w Niemczech (+4,6 proc.) sprzedaż na większości pozostałych rynków regionu zmniejszyła się. Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w unijnym rynku wynosi obecnie 12,7 proc., co oznacza spadek z 15,9 proc. we wrześniu minionego roku.

Czytaj też:
Polacy kupują mniej elektryków. W Europie jest odwrotny trend
Czytaj też:
Europa kupuje na potęgę. Dobre wieści z salonów

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar