Nowe rekordy przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Nigdy nie było tak dobrze

Nowe rekordy przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Nigdy nie było tak dobrze

Fabryka samochodów Audi
Fabryka samochodów Audi Źródło:Audi
Jesteśmy jednym z głównych europejskich wytwórców, dostawców komponentów i części. Branża motoryzacyjna to w Polsce potęga. I właśnie okazało się, że pobiła kolejne rekordy.

Jak udowodnili analitycy z AutomotiveSuppliers.pl, w I połowie 2023 roku przemysł motoryzacyjny w Polsce funkcjonował na wysokich obrotach. Poprawa popytu na najważniejszych rynkach europejskich, na które trafiają wytwarzane w Polsce pojazdy i komponenty, spowodowała, że znów ustanowiono nowe rekordy.

Produkcja sprzedana

W I półroczu 2023 r. produkcja sprzedana w grupie firm produkujących pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy (zatrudniających więcej niż 9 osób), po raz pierwszy przekroczyła poziom 100 mld zł i wyniosła 121,4 mld złotych. To o 21,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I półroczu br. wzrosła do 116,2 mld euro wobec 90,2 mld złotych w analogicznym okresie 2022 roku (+21,9 proc.). Ponad połowę tej wartości (55,5 proc.) wygenerowali producenci części i akcesoriów. Produkcja sprzedana na poziomie 64,47 mld euro, jest wyższa rok do roku o 15,3 proc. Wyższą dynamikę wzrostu odnotowano także u producentów pojazdów i silników.

Zatrudnienie w branży

Na koniec I półrocza 2023 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach wytwarzających pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy (zatrudniających więcej niż 9 osób), wyniosło 201,0 tys. – W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy wzrosła o ponad 5 tys. (+2,1 proc.) – mówi Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. – Przeciętne zatrudnienie rośnie trzeci kwartał z rzędu.

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie po sześciu miesiącach 2023 r. było na poziomie 192,7 tys. wobec 188,0 tys. rok wcześniej (+2,5 proc., +4,7 tys.). Wzrosty nastąpiły w każdej z trzech grup producentów:

  • producenci części i akcesoriów – 144,9 tys. (+2,4 proc. +3,4 tys.),
  • producenci pojazdów i silników – 35,5 tys. (+1,9 proc., +0,7 tys.),
  • producenci przyczep i naczep – 12,2 tys. (+5,2 proc., +0,6 tys.).

Eksport branży

W I półroczu 2023 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego wzrósł rok do roku o 46,08 proc. do 26,1 mld euro (+8,24 mld euro). To nowy rekord dla pierwszych sześciu miesięcy roku. W II kwartale 2023 r. zanotowano wzrost o 35,70 proc. (13,22 mld euro). Na rynki krajów UE trafiło 82,78 proc. całego eksportu branży z naszego kraju (+48,99 proc).

Niezmiennie najważniejszym partnerem handlowym są odbiorcy w Niemczech (9,69 mld euro, 37,08 proc. całości eksportu). W I półroczu eksport do naszego zachodniego sąsiada wzrósł o 66 proc. Kolejnymi rynkami zbytu były: Francja (7,29 proc. całości, +0,88 proc.), Włochy (2,31 mld euro, 8,88 proc. całości, +77,81 proc.) i Czechy (1,66 mld euro, 6,37 proc., +41,0 proc.).

Części i akcesoria

W eksporcie części i akcesoriów ustanowiono nowy rekord dla I półrocza, który wyniósł 8,66 mld euro, czyli o 22,05 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Na komponenty motoryzacyjne przypadło 33,16 proc. całego eksportu branży. Największym partnerem nadal pozostają Niemcy (34,67 proc. całości, +33,03 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (8,97 proc. całości, +7,17 proc.), Słowacja (7,47 proc., +18,83 proc.) i Francja (5,97 proc., +21,07 proc.).

Akumulatory litowo-jonowe

W I półroczu 2023 roku w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku eksport akumulatorów litowo-jonowych uległ podwojeniu i osiągnął rekordową wartość 6,37 mld euro (+110,8 proc.). Jednocześnie ustanowiono nowy miesięczny rekord (maj 2023: 1,14 mld euro). Po I półroczu bieżącego roku akumulatory litowo-jonowe odpowiadała za blisko 1/4 (24,4 proc.) całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski, wobec 16,91 proc. 12 miesięcy wcześniej.

Samochody osobowe i towarowo-osobowe

W I półroczu 2023 r. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 3,39 mld euro. To o 36,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 12,98 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. Do najważniejszych rynków zbytu należały: Niemcy (25,61 proc. całości, +24,78 proc.), Włochy (18,63 proc., +73,35 proc.) i Francja (6,18 proc., +13,33 proc.).

Inne produkty motoryzacyjne

Jak piszą eksperci z AutomotiveSuppliers.pl, stale rośnie eksport pojazdów ciężarowych. W analizowanym okresie ustanowiono w tej grupie dwa rekordy: miesięczny w czerwcu (597,4 mln euro) oraz dla I półrocza w wysokości 3,1 mld euro (+83,72 proc.) a więc nieznacznie mniej niż w przypadku samochodów osobowych i towarowo-osobowych.

Prognoza wyników na cały 2023 rok

Patrząc z perspektywy końca października, eksperci AutomotiveSuppliers zakładają, że w całym bieżącym roku zostaną ustanowione nowe roczne rekordy wartości produkcji sprzedanej oraz eksportu.

Czytaj też:
Paraliż branży motoryzacyjnej trwa. Straty liczone w setkach mln dol. tygodniowo
Czytaj też:
Test Jeepa Avengera. Czy auto z Tychów ma cokolwiek wspólnego z prawdziwym Jeepem?

Opracował:
Źródło: AutomotiveSuppliers.pl