Auta z wyższej półki schodzą jak świeże bułeczki. Polacy kupują na potęgę

Auta z wyższej półki schodzą jak świeże bułeczki. Polacy kupują na potęgę

Jeśli przyjrzeć się rynkowi samochodów z wyższej półki, można dojść do wniosku, że Polska jest krajem miodem i mlekiem płynącym. Eksperci twierdzą, że silny wzrost liczby rejestracji w segmencie premium wskazuje na zmieniające się preferencje zakupowe klientów oraz większe wykorzystanie przez nich narzędzi finansowych.

Rynek znowu w górę, ale radykalnie. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku 2023 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 9 947 nowych samochodów klasy premium, o 16,52 proc. więcej niż we wrześniu bieżącego roku i o 35,04 proc. więcej w zestawieniu z październikiem ubiegłego roku.

Udział segmentu premium w rynku nowych aut osobowych wyniósł w październiku 24,3 proc. Łącznie w ciągu 10 miesięcy bieżącego roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 88 980 nowych samochodów z wyższej półki, o 16,17 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.

– Silny wzrost liczby rejestracji w segmencie premium wskazuje na zmieniające się preferencje zakupowe klientów oraz większe wykorzystanie przez nich narzędzi finansowych – mówi Wojciech Drzewiecki, szef IBRM Samar. – Dzięki nim koszty pozyskania mobilności są niższe. Najnowsze rozwiązania, nad którymi pracują właśnie firmy z branży CFM mogą jeszcze w większym stopniu zachęcić do ich wykorzystania. Dotyczy to w szczególności „zakupów" samochodów elektrycznych, które wciąż nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem.

Audi na czele

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium w okresie styczeń-październik 2023 roku utrzymało Audi. Wynik producenta z Ingolstadt na polskim rynku wyniósł 21 066 zarejestrowanych aut, o 35,35 proc. więcej niż na koniec października 2022 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w ciągu dziesięciu miesięcy 2023 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi A3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3.

Drugą pozycję na koniec października zajęło BMW. W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 roku klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 18 931 nowych samochodów, co jest rezultatem o 3,85 proc. mniejszym niż w takim samym okresie roku 2022. Najczęściej rejestrowane modele w gamie BMW w okresie styczeń-październik 2023 roku to: seria 3, model X3 oraz X5.

Na trzecim miejscu był Mercedes-Benz. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku klienci kupili i zarejestrowali 16 274 samochody tej marki, o 8,28 proc. mniej rok do roku. W gamie marki zwycięska na koniec października 2023 roku okazała się klasa GLC, przed klasą CLA oraz A.

Rośnie Lexus i Tesla

Tuż za podium uplasowało się Volvo. Bardzo dużą dynamiką sprzedaży może pochwalić się nadal Lexus. W okresie od stycznia do października 2023 roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało o 94,90 proc. więcej aut marki. Największym wzrostem procentowym w segmencie może pochwalić się – pozycjonowana na szóstym miejscu – Tesla (plus 299,34 proc.).

Czytaj też:
Wyprzedaże rocznika 2023. Warto się zainteresować, bo ruszyły po cichu
Czytaj też:
Ceny małych aut wzrosły znacznie powyżej inflacji. Ekolodzy drwią z europejskich instytucji

Opracował:
Źródło: IBRM Samar