Niezależne warsztaty samochodowe łączą się w sieci. Ten trend będzie dominował

Niezależne warsztaty samochodowe łączą się w sieci. Ten trend będzie dominował

Warsztat samochodowy
Warsztat samochodowy Źródło:Q Service Castrol
Niemal 30 proc. z tysięcy warsztatów w Polsce dołączyło do konceptów sieciowych. Z opublikowanego raportu wynika, że będzie rósł rynek warsztatów niezależnych.

W ostatnich latach coraz więcej warsztatów dołącza do sieci serwisowych. W Europie obecnie funkcjonuje 75 tys. punktów napraw. W Polsce 1/3 serwisów to te niezależne. Eksperci przewidują, że ich odsetek będzie rósł. Sieć Q Service Castrol przygotowała raport branżowy, z którego dowiadujemy się o panujących trendach oraz prognozach dla branży na przyszłe lata.

Rynek warsztatowy w Europie i w Polsce

W 2022 r. do sieci serwisowych w Europie należało 75 tys. warsztatów, co w porównaniu z 2012 r. stanowi wzrost o 30 proc. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, liczba ta wciąż będzie rosła. Dane Wolk After Services Experts wskazują, że aktualnie na czele rynku europejskiego pod względem działalności sieci warsztatowych jest Norwegia, gdzie 88 proc. serwisów należy do konceptów sieciowych. Z kolei ponad połowa punktów napraw zrzeszona pod jednym szyldem jest w takich krajach, jak Niemcy, Francja, Włochy czy Szwecja.

W Polsce, w porównaniu z rokiem 2021, ogólna liczba działających serwisów samochodowych wzrosła o 213. Szacuje się, że 1/3 obecnie funkcjonujących punktów napraw jest zrzeszona w sieciach serwisowych.

Co wpływa na wybór warsztatu?

Zgodnie z wynikami badania Kantar Polska zleconego przez Q Service Castrol, 49 proc. ankietowanych ma trudności z wyborem odpowiedniego serwisu. 62 proc. badanych przy decyzji kieruje się zebranymi wcześniej doświadczeniami, a 45 proc. respondentów przyznało, że pod uwagę bierze polecenia znajomych czy przyjaciół.

Według badanych idealny warsztat powinien zapewniać gwarancję na wykonane usługi, wskazywać szacunkową kwotę naprawy przed jej rozpoczęciem oraz korzystać z jakościowych części zamiennych. Wpływ na wybór serwisu ma również m.in. odległość punktu napraw od miejsca zamieszkania kierowcy, dostęp do samochodu zastępczego czy oferta rabatowa dla stałych klientów. Kierowcy coraz chętniej korzystają również z opcji umawiania wizyt on-line czy aplikacji, deklaruje tak 7 proc. ankietowanych.

Prognozy dla rynku warsztatowego

Jak wynika z raportu, jeden z najważniejszych trendów dotyczących rynku warsztatowego, związany jest z ewolucją i elektryfikacją branży. W Polsce w przeciągu ostatnich dwóch lat flota pojazdów elektrycznych wzrosła trzykrotnie. Według danych Barometru Nowej Mobilności przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, zainteresowanie zakupem samochodu z napędem elektrycznym w Polsce zwiększyło się o niemal 30 proc. w stosunku do 2017 r.

– Ewolucja w świecie motoryzacji wymaga dostosowania warsztatów do trwających i nadchodzących zmian. Głównym wyzwaniem dla branży jest szkolenie kadry w ramach pracy na nowoczesnych urządzeniach. Właściciele warsztatów poszukują również pracowników posiadających uprawnienia do obsługi pojazdów elektrycznych. Nowoczesne zaplecze technologiczne i marketingowe oraz dbałość o potrzeby kierowcy stanowią klucz do pozyskiwania lojalnych klientów – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik sieci serwisowych Q Service Castrol.

Czytaj też:
Jak zabezpieczyć auto przed zimą? Nie zapomnij o oponach
Czytaj też:
O czym musi pamiętać każdy kierowca sezonie jesienno-zimowym?

Opracował:
Źródło: Q Service Castrol