Koniec darmowego ładowania elektryków na parkingach P+R. Ale będą dostępne w weekendy

Koniec darmowego ładowania elektryków na parkingach P+R. Ale będą dostępne w weekendy

Parking P+R w Warszawie
Parking P+R w WarszawieŹródło:WTM
Za kilka miesięcy na warszawskich parkingach P+R będzie można bezpłatnie zostawić samochód na cały weekend – wystarczy bilet Warszawskiego Transportu Publicznego. To jedna z nowości w regulaminie parkingów zatwierdzonym przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy. Inna nowość nie ucieszy właścicieli elektryków.

Jak czytamy, Rada Warszawy na ostatniej sesji przyjęła zmiany w regulaminie parkingów działających w systemie P+R. Przypomnijmy, że od początku ich funkcjonowania, czyli od 2007 roku, regulamin był już kilkukrotnie zmieniany tak, aby jego regulacje nadążały za rozwijającym się systemem transportowym Warszawy i aglomeracji oraz zmianami w regulacjach i technologiach dotyczących przemieszczania się. Na przestrzeni lat pojawiły się w nim np. zapisy dotyczące kontroli, a także pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Po kolejnych poprawkach zmiany wejdą w życie za ok. 6 miesięcy.

Weekend z WTP

Nowy regulamin w definicji pojazdów elektrycznych i hybrydowych odnosi się bezpośrednio do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Uzupełniony został katalog pojazdów uprawnionych do parkowania – dodano do niego hulajnogi.

Kolejna zmiana dotyczy możliwości parkowania w weekend (od nocy z piątku na sobotę do poniedziałkowego poranka). Samochód będzie można zostawić na P+R na cały weekend, także w nocy – wystarczy ważny bilet WTP, np. właśnie weekendowy za 24 zł. Ta zmiana została podyktowana chęcią zadbania o weekendowych turystów odwiedzających Warszawę, zdecydowanych na podróżowanie po mieście transportem publicznym.

„Tankowanie” elektryków już nie za darmo

Zmienią się także zasady korzystania z parkingów przez właścicieli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Nie będzie już kart EKO, które zezwalały na pozostawienie samochodu także w godzinach nocnych – zasady parkowania będą takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu. Trzeba będzie także zapłacić za ładowanie.

Na stacjach pojawią się liczniki energii elektrycznej. Stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Jak wyjaśnia Warszawski Transport Publiczny, zmiana podyktowana jest rosnącą liczbą pojazdów z napędem elektrycznym, a co za tym idzie także rosnącą liczbą punktów ładowania na parkingach (jest ich 38, w przyszłym roku przybędą kolejne dwa), a także rosnącymi cenami nośników energii, które powodują, że koszt funkcjonowania stacji ładowania jest coraz większym obciążeniem dla budżetu komunikacyjnego.

Wzrośnie także opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Będzie wynosiła 250 zł, ale będzie niższa o 100 zł jeśli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera. To rozwiązanie analogiczne jak przy opłacie dodatkowej za jazdę bez ważnego biletu – jest ona niższa przy zapłacie na miejscu.

Nowy regulamin P+R wejdzie w życie po 5 miesiącach od daty opublikowania uchwały rady miasta wprowadzającej go.

Parkuj i jedź dziś

Sieć parkingów „Parkuj i Jedź” w Warszawie to już 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Parkingi są dostępne we wszystkie dni tygodnia w godz. 4:30-2:30. Pierwsze 20 minut pakowania jest bezpłatne. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet WTP: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy), lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.