W branży transportowej spowolnienie. Ale polski gigant dał radę

W branży transportowej spowolnienie. Ale polski gigant dał radę

Naczepa firmy Wielton
Naczepa firmy Wielton Źródło:Wikimedia Commons / Cekay
To nie jest łatwy rok dla branży transportowej. Spowolnienie jest zauważalne i dla wielu niełatwe. Jednak polska Grupa Wielton ma powody do zadowolenia.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, po trzech kwartałach 2023 roku Grupa Wielton utrzymała pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym.

Po trzech kwartałach 2023 r. przychody czołowego europejskiego producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych wyniosły 2,44 mld zł wobec 2,49 mld zł w roku ubiegłym. Firma sprzedała 15 684 pojazdów, o 1 840 sztuk mniej. Zysk netto na koniec września br. sięgnął 85,2 mln zł i – jak poinformował Wielton – był wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym o wartości 13,5 mln zł. W okresie od stycznia do września 2022 roku zysk netto wynosił 94,2 mln zł, a suma zdarzeń jednorazowych wyniosła 43,8 mln zł.

Trudna sytuacja

– W ciągu trzech kwartałów 2023 r. branża przewozów transportowych w Europie pozostawała pod silnym wpływem wielu niekorzystnych czynników rynkowych i gospodarczych, przyczyniających się do znaczącego wyhamowania popytu na naczepy i przyczepy, a w konsekwencji spadku poziomu zamówień. W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1 proc. rok do roku). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.

Jeśli chodzi o Polskę, z udziałami w wysokości 14,5 proc., spółka Wielton uplasowała się na miejscu trzecim. Jej sprzedaż wolumenowa była w naszym kraju na poziomie 3 822 pojazdów (spadek rdr. o 10,4 proc.). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4 proc.).

Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie.

Czytaj też:
Polski gigant zamierza przejmować konkurentów. Za 3 lata będzie 2 razy większy
Czytaj też:
Najwięksi polscy przedsiębiorcy zdradzają, jak zarabiać więcej. „To przełoży się na wzrost wynagrodzeń”

Opracował:
Źródło: Wielton, IBRM Samar