Według danych JATO Dynamics w październiku 2023 roku w 28 państwach europejskich (Unia Europejska plus Wielka Brytania) zarejestrowano łącznie 1 040 278 samochodów osobowych, co stanowi 14 proc. wzrost w porównaniu z 909 724 sztukami zarejestrowanymi w październiku 2022 roku. Jak zauważa IBRM Samar, wzrost liczby rejestracji w październiku oznacza piętnasty z rzędu miesiąc wzrostu na europejskim rynku nowych samochodów.
Europejski rynek jest silny
Liczba rejestracji od początku roku osiągnęła 10 677 402 egzemplarzy, o 17 proc. więcej rok do roku. – Ogólnie rzecz biorąc, październikowe dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów sugerują, że europejski rynek samochodowy jest bardziej odporny i lepiej przygotowany na perspektywę spowolnienia gospodarczego w nadchodzących miesiącach – komentuje Felipe Munoz, Globalny Analityk w JATO Dynamics.
Wzrost odnotowany w październiku JATO w dużej mierze przypisuje rosnącemu popytowi na pojazdy elektryczne na baterie (BEV), trendowi napędzanemu przez szereg zachęt dostępnych dla europejskich konsumentów. Rejestracje modeli wyłącznie elektrycznych w całej Europie wzrosły o 30 proc. do 157 957 sztuk, przy czym BEV stanowiły 15 proc. wszystkich nowych rejestracji w październiku. Od stycznia 2023 r. w całej Europie zarejestrowano ponad 1,6 miliona pojazdów elektrycznych. – Rosnący popyt na samochody elektryczne jest raczej odpowiedzią na zakres oferowanych ofert i wzrost podaży, a nie na konkurencyjność cenową i różnorodność dostępnych modeli – mówi Munoz.
BEV nadal zyskują na popularności
Wzrost liczby rejestracji aut na baterie w październiku był w dużej mierze napędzany przez trzech głównych graczy: Teslę, BMW Group i chińską grupa SAIC Motor. Liczba rejestracji Tesli w przypadku wszystkich modeli potroiła się od października 2022 r. dzięki wysokiej sprzedaży Modelu Y i Modelu 3. Ze względu na bardziej ograniczoną ofertę, amerykański producent nie dotrzymał jednak kroku większym grupom motoryzacyjnym, takim jak Volkswagen, BMW Group i Stellantis pod względem całkowitej liczby rejestracji. W październiku Volkswagen był najlepiej sprzedającą się grupą w segmencie samochodów bateryjnych, a za nim uplasowało się BMW Group, które odnotowało 53 proc. wzrost rejestracji BEV z 18 297 sztukami, dzięki dobrym wynikom modeli i4 i iX1.
Chiński SAIC Motor, właściciel marek MG i Maxus, odnotował 66 proc. wzrost rejestracji do 8 841 egzemplarzy. MG 4 może pochwalić się imponującym wzrostem, zajmując pozycję najpopularniejszego elektrycznego hatchbacka w październiku i czwartego najlepiej sprzedającego się modelu BEV w Europie, ze sprzedażą 1,6 razy wyższą niż jego rywal, Volkswagen ID.3. – MG 4 jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM stają się coraz bardziej konkurencyjni – nie tylko pod względem ceny, ale także specyfikacji – podkreśla Munoz.
Chociaż Norwegia nadal była głównym rynkiem pod względem sprzedaży aut elektrycznych, najbardziej znaczący wzrost miał miejsce w innych częściach Europy. W ubiegłym miesiącu Finlandia odnotowała największy wzrost udziału w rynku BEV, prawie podwajając się z 20 proc. całego rynku w październiku 2022 r. do 36 proc. w październiku 2023 r. Za Finlandią uplasował się Luksemburg, gdzie udział BEV w rynku wzrósł do 30 proc., oraz Dania, gdzie wskaźnik ten wzrósł z 22 proc. do 36 proc. Z kolei udział elektryków w rynku w Chorwacji spadł z i tak już niskiego poziomu 3,1 proc. w październiku 2022 r. do 1,8 proc. w ubiegłym miesiącu, podczas gdy BEV straciły również na popularności w Irlandii i Niemczech.
Tesla Model Y króluje w Europie
Chociaż Tesla Model Y nie znalazła się na szczycie tabeli miesięcznych rejestracji w Europie w październiku, jak dotąd pozostaje najpopularniejszym nowym pojazdem osobowym w 2023 roku. – Tesla Model Y jest wzorcem dla tych, którzy chcą kupić pojazd elektryczny. Jest to SUV, ma konkurencyjne funkcje, a jego cena wciąż spada – zaznacza ekspert JATO.
Przy ponad 209 tys. zarejestrowanych egzemplarzy w okresie od stycznia do października 2023 r., co stanowi wzrost z 85 823 egzemplarzy w tym samym okresie w 2022 r., Model Y jest na dobrej drodze, aby stać się najczęściej rejestrowanym nowym pojazdem w Europie do końca tego roku. Byłby to pierwszy raz, gdy model spoza Europy znalazłby się na szczycie rocznego rankingu. Rejestracje modelu Y od stycznia wyniosły łącznie 209 503 sztuk, co stanowi 13 proc. wszystkich rejestracji BEV wobec 165 594 elektryków zarejestrowanych przez markę Volkswagen oraz 206 100 sztuk zarejestrowanych przez Seata we wszystkich układach napędowych.
Dacia Sandero była liderem pod względem miesięcznych rejestracji w październiku, choć zajmuje drugie miejsce pod względem łącznej liczby rejestracji w 2023 r., ustępując Modelowi Y o ponad 13 000 sztuk. Łącznie w październiku zarejestrowano 10 744 egzemplarzy Modelu Y i choć był to dopiero 22 najczęściej rejestrowany pojazd w ciągu miesiąca, łączny wolumen wzrósł o 297 proc.
Czytaj też:
Premiera Tesli okaże się klapą? „Cybertruck nie ma sensu”Czytaj też:
Elon Musk pojawił się w Izraelu. Zgodził się z premierem Netanjahu