Jak donosi IBRM Samar, w listopadzie 2023 roku zarejestrowano w Polsce 70 280 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 17,9 proc. więcej niż rok temu.
Listopadowy wskaźnik wzrostu jest piątym z rzędu i drugim najwyższym wskaźnikiem wzrostu w tym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie, po 11 miesiącach bieżącego roku import wyniósł 744 356 sztuk. Wynik skumulowany jest na plusie o 3,8 proc. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 680 937 sztuk – stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 3,9 proc. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 63 419 sztuk – jest o 2,4 proc. większy niż przed rokiem.
Jak policzyli analitycy IBRM Samar, wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,92 roku).
Trzy auta na czele
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczą trzy auta – Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
-
Niemcy
-
Francja
-
Belgia
-
Stany Zjednoczone
-
Holandia
-
Szwecja
-
Włochy
-
Austria
-
Dania
-
Szwajcaria.
Czytaj też:
350 samochodów miesięcznie. AAA Auto otwiera odnowiony oddział we WrocławiuCzytaj też:
Strefy Czystego Transportu. Tymi dieslami wjedziesz do nich jeszcze przez wiele lat