Co dalej z polskim samochodem elektrycznym? Są wieści od Izery

Co dalej z polskim samochodem elektrycznym? Są wieści od Izery

Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznego
Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznego Źródło:EMP
Rok po rozpoczęciu współpracy w ramach partnerstwa technologicznego z chińskim Geely, spółka ElectroMobility Poland (EMP), podsumowała efekty prac nad projektem Izera. Byliśmy na spotkaniu, podczas którego dowiedzieliśmy się, na jakim etapie jest projekt oraz poinformowano, kiedy ruszy budowa fabryki.

Co dalej z projektem Izera? Choć w EMP prace posuwają się naprzód (o czym poniżej), to nikt nie ma wątpliwości, że prawdziwa przyszłość polskiego elektryka jest w rękach przyszłego rządu, stworzonego przez ugrupowania dotychczasowej opozycji. W ciągu najbliższych 2-3 miesięcy okaże się, czy EMP – państwowa spółka – będzie finansowana w obecny sposób, czy projekt zostanie zaniechany.

Tymczasem ElectroMobility Poland zorganizowała spotkanie podsumowujące rok prac. Jak się na nim dowiedzieliśmy, w listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będzie to SUV. Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia.

40 proc. projektu

Jak powiedział szef EMP, uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, projekt został zrealizowany w około 40 proc. i jest prowadzony zgodnie ze wszystkimi standardami obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym.

Usłyszeliśmy także, jak wydatkowano pieniądze. Z łącznej kwoty dotychczasowego finansowania projektu (500 milionów złotych) firma wydała do tej pory ok. 277 milionów, z czego ponad trzy czwarte (78 proc.) zostało przeznaczone na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. Zespół EMP liczy obecnie ok. 130 osób.

– Założenia biznesowe naszego projektu pozostają aktualne, rośnie jego wartość i skala. Wszystkie dotychczasowe zobowiązania wynikające z harmonogramu prac zostały spełnione w terminie. Mamy gotowy plan na następne etapy projektu. Oczywiście przed nami wciąż wiele wyzwań, ale najważniejsza, z punktu widzenia osiągania dalszych celów, jest teraz stabilność, także finansowa, oraz konsekwencja w działaniu. Przedsięwzięcia takie jak Izera są realizowane w perspektywie wieloletniej – komentował Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.

Jeśli chodzi o samą fabrykę, to zakończono proces formalny związany z pozyskaniem 117 ha działki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, na którym powstanie fabryka. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczną się na przełomie roku. Spółka EMP jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej – uzyskano już opinię Sanepidu, Wód Polskich, RDOŚ, Urzędu Marszałkowskiego. Do końca 2023 roku planowane jest pozyskanie decyzji. Następnie złożony zostanie wniosek do urzędu miasta Jaworzna w sprawie wydania pozwolenia na budowę. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku, a ich koniec przewidziany jest na ostatni kwartał 2025 roku.

Czytaj też:
„Narodowy elektryk” już na polskich drogach. Sprawdziłem, jak rozwijają się krajowe projekty automotive
Czytaj też:
CPK, Izera. Kluczowe inwestycje PiS w rękach nowego rządu

Źródło: EMP