500 osób bez pracy. Koncern likwiduje fabrykę silników spalinowych w Bielsku-Białej

500 osób bez pracy. Koncern likwiduje fabrykę silników spalinowych w Bielsku-Białej

Fabryka samochodów w Gliwicach
Fabryka samochodów w Gliwicach Źródło:Stellantis
Firma FCA Powertrain w Bielsku-Białej, od lat producent silników spalinowych, obecnie należąca do multimarkowego koncernu Stellantis, kończy produkcję. Już postawiono ją w stan likwidacji, a produkcja ma być wygaszana „aż do jej całkowitego zakończenia”.

O losach FCA Powertrain w Bielsku-Białej donosi Instytut Badań RynkuMotoryzacyjnego Samar, między innymi na podstawie doniesień portalu Bielsko.info. Jak czytamy, 2 stycznia 2024 roku nadzwyczajne zgromadzenie wspólników FCA Powertrain Poland podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej oraz powołaniu likwidatora. Informację o rozwiązaniu spółki FCA Powertrain Poland potwierdziła portalowi Wanda Stróżyk, przewodnicząca MOZ NSZZ Solidarność przy FCA Poland S.A. – Dyrekcja poinformowała nas dziś o likwidacji zakładu FCA Powertrain Poland. Tym samym wręczono nam pismo o zwolnieniach grupowych wszystkich 468 pracowników –powiedziała Wanda Stróżyk dla portalu Bielsko.info.

Praca w okolicy: producenci są

Zarząd FCA Powertrain Poland wydał komunikat prasowy. Czytamy w nim, że zarząd „wspólnie ze związkami zawodowymi, wypracuje społecznie akceptowalne rozwiązania zapewniające grupie około pięciuset pracowników jak najlepsze warunki potrzebne do przejścia przez proces zmiany zawodowej”. Właściciel firmy, czyli Stellantis – czwarty producent samochodów na świecie – pisze, że osoby zatrudnione w fabryce w Bielsku-Białej znajdą pracę w innych fabrykach Stellantisa w Polsce, „o ile wyrażą oni zainteresowanie tą możliwością”.

Koncern twierdzi, że załogę (jej część) mogą przyjąć zakłady w Tychach i Gliwicach (produkują samochody osobowe i dostawcze), fabryka siników w Tychach (będzie produkować nowe miękkie hybrydy dla aut koncernu Stellantis), czy odlewnia żeliwa Teksid Poland w Skoczowie (produkcja komponentów do aut marek Stellantis).

Brak popytu na silniki spalinowe

Fabryka silników w Bielsku-Białej padła ofiarą elektromobilności. Już wcześniej zarząd FCA Powertrain Poland informował o redukcji o 300 osób personelu. Zarząd napisał wówczas do zakładowych związkowców: „W wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”.

Czytaj też:
Paraliż branży motoryzacyjnej trwa. Straty liczone w setkach mln dol. tygodniowo
Czytaj też:
Test Jeepa Avengera. Czy auto z Tychów ma cokolwiek wspólnego z prawdziwym Jeepem?

Opracował:
Źródło: Bielsko.info, IBRM Samar