Drogowcy podsumowali 2023 rok. Polska przekroczyła ważną barierę

Drogowcy podsumowali 2023 rok. Polska przekroczyła ważną barierę

Budowa drogi ekspresowej S17
Budowa drogi ekspresowej S17 Źródło: GDDKiA
Polscy kierowcy mają już do dyspozycji ponad 5 tys. dróg szybkiego ruchu. Drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowali mijający rok.

W oficjalnym komunikacie drogowcy piszą, że 2023 rok mogą (a za nimi kierowcy) uznać za udany. Udostępnili do ruchu 266,5 km nowych dróg. Jak czytamy, obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych.

W realizacji GDDKiA ma 103 zadania (z Programu Budowy Dróg Krajowych, Programu Budowy 100 Obwodnic oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1298,6 km. W postępowaniach przetargowych są obecnie 34 zadania o łącznej długości 435,2 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz dziewięć obwodnic o długości 72 km z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

We wrześniu 2023 roku drogowcy przekroczyli liczbę 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km autostrad i dróg ekspresowych. Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych blisko 267 km nowych dróg. W 2023 roku Dyrekcja ogłosiła przetargi na realizację 42 odcinków nowych dróg o łącznej długości 530,6 km i podpisała 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km i wartości około 8,6 mld zł.

Rok 2023 i złamana bariera 5 tys. km dróg szybkiego ruchu

We wrześniu 2023 roku udostępniając do ruchu 48 km nowej S11 między Koszalinem i Bobolicami drogowcy przekroczyli barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Na koniec roku licznik zatrzymał się na 5115,6 km. Rok 2023 to nie tylko S11 woj. zachodniopomorskim. Ułatwiony został wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy, domknięto obwodnicę Łodzi, wydłużono odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego dawna DK18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek.

Najważniejsze liczby 2023 roku

Ponadto w 2023 roku Dyrekcja ogłosiła przetargi dla 42 odcinków o łącznej długości 530,6 km. Są to 33 zadania z rządowego PBDK o łącznej długości 458,6 km i dziewięć obwodnic z PB100 o łącznej długości 72 km. Obecnie wśród przetargów w toku drogowcy mają 43 zadania.

Na etapie badania i oceny ofert są 23 zadania o łącznej długości ok. 310 km. Są to:

  • cztery odcinki S11 między Kępnem a Olesnem i kolejny Oborniki – Poznań,
  • osiem odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą,
  • dwa odcinki S12 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Wieniawy,
  • S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo,
  • S16 odcinek między Knyszynem a Krynicami,
  • trzy odcinki S17 między Piaskami a Zamościem,
  • jeden odcinek na S19 od Jawornika do Lutczy,
  • obwodnice Głogowa (DK12), Sanoka (DK28) i Szwecji (DK22).

Po wyborze najkorzystniejszej oferty jest następne dziewięć odcinków o łącznej długości 127 km. A są to:

  • dwa odcinki S16 od Olsztyna do Biskupca,
  • cztery odcinki S19 – trzy na Podlasiu między Sokółką a Dobrzyniewem i jeden na podkarpaciu od Lutczy do Domaradza,
  • S74 od Cedzyny do Łagowa,
  • obwodnice Krosna Odrzańskiego na DK29 i Szwecji na DK22.

Wydatki drogowców

Od 1 stycznia 2023 r. GDDKiA podpisała 16 umów na realizację dróg o łącznej długości 216 km i wartości ok. 8,6 mld zł. Z tego 13 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 194 km i wartości 8,2 mld zł, trzy dotyczą obwodnic z PB100 o długości 21,9 km i wartości blisko 400 mln zł.

Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2023 r. wyniosły niecałe 14 mld zł. Jest to ponad 11 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Jest to drugi, po rekordowym 2020 r., najwyższy wynik w ostatnich sześciu latach. Prognozowane wykonanie na koniec 2023 r. wyniosło około 15 mld zł.

Czytaj też:
Pieniądze z KPO trafią do drogowców. Zostaną wydane głównie na poprawę bezpieczeństwa
Czytaj też:
Plany drogowców na 2024 rok. Ile dróg przybędzie w Polsce?

Opracował:
Źródło: GDDKiA