Wywołane inflacją podwyżki cen usług nie ominęły branży motoryzacyjnej. Aby zmierzyć się z wyższymi kosztami napraw i zakupu części, znaczna część polskich kierowców zdecydowała się na zmianę sposobu użytkowania samochodu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie platformy Automarket.pl, niektórzy zdecydowali się na ograniczenie napraw aut lub nawet na sprzedaż samochodu.
Powszechna świadomość drożyzny
Aż 8 na 10 użytkowników aut zauważyło wzrost cen serwisu lub naprawy samochodu. Z drugiej strony 9 na 10 kierowców jest zadowolonych z poziomu usług warsztatów i serwisów, a 7 na 10 ocenia koszt wykonywanej usługi jako przynajmniej akceptowalny.
Wskazuje to na wyrozumiałość względem podwyżek i rozumienie ich przyczyn. Według kierowców biorących udział w badaniu wynikają one przede wszystkim ze wzrostu kosztów energii elektrycznej i innych mediów, cen części oraz kosztów prowadzenia działalności. Zrozumienie nie oznacza jednak gotowości do płacenia coraz wyższych rachunków, ponieważ wielu kierowców decyduje się na poszukiwanie alternatyw, pozwalających na obniżenie kosztów utrzymania auta. – Partnerskie sieci serwisowe informują nas, że w związku ze wzrostem cen serwisu i części samochodowych użytkownicy coraz częściej decydują się na zmianę sposobu napraw. Ma to potwierdzenie w wynikach przeprowadzonego dla nas badania, a najbardziej niepokojącym zjawiskiem jest deklarowane przez ponad 40 proc. użytkowników aut ograniczenie czynności serwisowych do minimum. Bardziej rozsądna wydaje się postawa kierowców, którzy w związku z podwyżkami zdecydowali się na poszukanie tańszych warsztatów lub ograniczenie korzystania z samochodu na rzecz innych środków transportu, co deklarowała około połowa kierowców – mówi Tomasz Otto z platformy Automarket.pl.
Cena jest kluczowa
Wpływ podwyżek w warsztatach na zmianę sposobu użytkowania pojazdów ukazuje, jaką dużą wagę kierowcy przykładają do poziomu cen usług serwisowych przy wyborze miejsca naprawy auta – 84 proc. z nich wskazało ten aspekt jako kluczowy, na równi z zaufaniem do danego punktu. Na kolejnych miejscach znalazły się: czas i termin wykonywania usługi oraz lokalizacja, czyli odległość od miejsca zamieszkania lub pracy, które wskazało 76 proc. badanych użytkowników aut. – Z badania wynika, że polscy kierowcy są bardzo lojalni wobec warsztatów, które znają i odwiedzają od dawna. Ponad połowa z nich korzysta z jednego, zawsze tego samego serwisu samochodowego, a tylko mniej niż 1/5 świadomie oddaje auto do kilku różnych serwisów, w zależności od aktualnych potrzeb. Pozostali deklarują natomiast, że chętnie korzystaliby z usług wyłącznie jednego warsztatu, gdyby tylko oferował szybsze terminy napraw – mówi Tomasz Otto.