Premiera sportowej Toyoty GR Yaris. Większa moc i debiut automatycznej skrzyni

Premiera sportowej Toyoty GR Yaris. Większa moc i debiut automatycznej skrzyni

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris Źródło:Toyota
Na Tokyo Auto Salon (12-14 stycznia) miała miejsce światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris. Auto wyposażone zostało w ten sam trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6, ale o większej mocy i o wyższym momencie obrotowym. Wzmocniono także płytę podłogową oraz ulepszono zawieszenie.

Bez wątpienia pierwsza Toyota GR Yaris okazała się spektakularnym sukcesem marki. Samochód, który powstał na bazie doświadczeń ze startów w rajdach zespołu Toyota Gazoo Racing, zszokował lubiących hot-hatche i szybko zyskał podziw na całym świecie. W ciągu trzech lat od debiutu inżynierowie, kierowcy testowi, a także profesjonalni kierowcy rajdowi i wyścigowi Toyoty pracowali nad ulepszeniem GR Yaris, by druga generacja stała się mocniejsza, lepszy w prowadzeniu oraz dająca więcej przyjemności z jazdy. Właśnie zadebiutowała.

Ten sam silnik, ale zmodyfikowany

Nowa GR Yaris otrzymała nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy, a także nową, ośmiobiegową skrzynię automatyczną. Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.

Światowa premiera nowej GR Yarisa odbyła się 12 stycznia podczas Tokyo Auto Salon. Auto będzie dostępne w Europie od lata 2024 roku. Szczegóły rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone wkrótce.

Więcej mocy, wyższy moment obrotowy, więcej kontroli

Pierwsza GR Yaris w chwili debiutu dysponowała najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje go w wersji na sterydach: jego moc została podniesiona o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy jest o 30 Nm wyższy i wynosi 390 Nm.

Wraz ze zwiększaniem mocy dopracowano też niezawodność jednostki. Jako poligon doświadczalny posłużyły rajdowe mistrzostwa Japonii oraz japońskie wyścigi długodystansowe. Nowa GR Yaris ma wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy zyskał nowy materiał i zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia.

Nowa Toyota GR Yaris będzie oferowana wyłącznie z pakietem Sport, który ma dodatkowe elementy układu chłodzenia (nowa dolna chłodnica poprawiająca niezawodność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody).

Nowa skrzynia automatyczna

Największą zmianą w nowej GR Yarisie jest wprowadzenie ośmiobiegowej skrzyni automatycznej Gazoo Racing Direct, która będzie oferowana opcjonalnie. Auto nadal będzie w standardzie wyposażone w skrzynię manualną o sześciu przełożeniach. W pracach nad nową skrzynią biegów największy nacisk położono na jak najlepszy czas podczas redukcji przełożeń.

Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia, nawet przed zmianą zachowania auta, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.

Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna ma ciasno zestopniowane przełożenia. Auto korzysta też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu odpornego na ciepło materiału w sprzęgle oraz dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego uzyskano ultraszybkie zmiany biegów. Zmiana przełożeń w położeniu D jest płynna, a funkcja predykcyjnego wyboru biegu dostosowuje się do intencji kierowcy. Za chłodzenie układu odpowiada instalacja chłodnicy płynu do automatycznej skrzyni biegów. Nowa funkcja wyboru trybów jazdy – Sport, Normal, Eco – pozwala dostosować auto do codziennych potrzeb poprzez modyfikację ustawień wspomagania kierownicy, pracy układu klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układ zegarów przed kierowcą.

Tak jak w do tej pory oferowanej GR Yaris zastosowano stały, kontrolowany elektronicznie napęd na cztery koła GR-FOUR. Został on zaprojektowany z myślą o tym modelu, a przy pomocy trzech trybów – Normal, Sport i Track – dostosowuje przekazanie momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi.

Większa sztywność nadwozia, ulepszone podwozie i układ kierowniczy

Zwiększyła się sztywność nadwozia GR Yaris, a tym samym auto lepiej reaguje na skręcanie, lepiej się prowadzi i daje większe poczucie przyczepności. Z przodu zastosowano płytę podłogową z platformy GA-B z modelu Yaris, a z tyłu wykorzystano platformę GA-C z modeli o segment większych. Zawieszenie składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz podwójnych wahaczy poprzecznych wleczonych z tyłu. Zmieniono ich ustawienia po konsultacjach z profesjonalnymi kierowcami z rajdów i wyścigów.

Wnętrze inspirowane motorsportem

Kabinę nowej GR Yarisa zmodyfikowano. Zmieniono rozmieszczenie przycisków i przełączników. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz umieszczone bliżej kierowcy. Przed pasażerem powiększono półkę na desce rozdzielczej, co ułatwia zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów dla pilota rajdowego.

Obniżono też górną krawędź deski rozdzielczej o 50 mm, zmieniono umiejscowienie lusterka wstecznego oraz przechylono o 15 stopni w kierunku kierowcy panel sterowania. Przed kierowcą umieszczono 12,3-calowe cyfrowe zegary z dwoma trybami wyświetlania do wyboru – Normal oraz Sport – w którym prezentowanych jest więcej danych związanych z osiągami auta. Poprawiono także pozycję za kierownicą. Obniżono o 25 mm fotel kierowcy i dostosowano do tych zmian umiejscowienie koła kierownicy.

Dwie wersje specjalne

Toyota wyprodukuje dwie limitowane wersje specjalne GR Yaris inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata. Sébastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition będą bazować na GR Yarisie pokazanym w Tokio i zostaną zaprezentowane podczas Rajdu Monte Carlo, który w dniach 25-28 stycznia zainauguruje sezon 2024 w WRC.

Galeria:
Nowa Toyota GR Yaris
Opracował:
Źródło: Toyota