Wprowadzenie SCT rozpocznie się już w lipcu 2024 roku. Na szczęście nie zakłada to od razu drastycznych ograniczeń. Obostrzenia będą stopniowo zaostrzane średnio co 2 lata, aby mieszkańcy i przyjezdni mieli wystarczająco dużo czasu na przygotowania. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie Urzędu Miasta Warszawa, w pierwszym etapie, czyli od 2024 do 2026 roku, pojazdy będą musiały spełniać następujące wymagania:
- Samochody benzynowe (w tym LPG) – będą musiały spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowane po 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu to 27 lat).
- Samochody z silnikami diesla (w tym LPG) – będą musiały spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane po 2005 r. (maksymalny wiek pojazdu to 19 lat).stego transportu
Osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie będą miały dodatkowy czas do stycznia 2028 roku na wymianę swoich starszych pojazdów lub przesiadkę na komunikację miejską. Do tego czasu obostrzenia SCT nie będą ich obowiązywały.
Czytaj też:
Jak strefy czystego transportu poprawiły jakość powietrza w 7 europejskich miastach
Jaki obszar obejmie strefa czystego transportu?
Strefa Czystego Transportu obejmie śródmieście oraz fragmenty dzielnic centralnych, co łącznie stanowi około 7% powierzchni miasta. Granice strefy zostały określone m.in. przez aleję Prymasa Tysiąclecia, aleję Stanów Zjednoczonych, Most Łazienkowski, aleję Armii Ludowej, ulicę Wawelską i inne. Dokładne granice są widoczne na poniższej mapie.
Które samochody nie będą mogły wjechać do SCT?
Przykładowe modele pojazdów, które obejmie zakaz wjazdu do SCT w 2024 roku, to jak podaje auto.dziennik.pl
-
Samochody benzynowe: m.in. Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), BMW serii 5 (E34, E39), Volkswagen Golf II i III, Volkswagen Passat B4 i B5 (z początku produkcji), Mercedes W124 oraz Mercedes klasy E (W210, okularnik), Opel Corsa A i B (I i II generacji).
- Samochody z silnikiem diesla, m.in.: Alfa Romeo 156, Audi A3 pierwszej generacji, Volkswagen Golf IV, Skoda Octavia pierwszej generacji, Ford Focus (częściowo także Mk2 drugiej generacji), Renault Megane II, Peugeot 307, Volkswagen Passat B5 i B6 (z początku produkcji), Skoda Superb I generacji, Opel Vectra C, Ford Mondeo III, Ford Kuga pierwszej generacji, Peugeot 407, Volkswagen Touareg pierwszej generacji, Mercedes klasy C (W203).
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój samochód spełnia wymogi SCT, możesz to sprawdzić w aplikacji mObywatel lub na stronie historiapojazdu.gov.pl.
Jak będzie weryfikowane prawo wjazdu do SCT?
Pojazdy spełniające określone normy otrzymają specjalne naklejki, które kierowcy odbiorą w urzędach dzielnic. Weryfikację będą prowadziły Policja i Straż Miejska podczas rutynowych kontroli.
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie to istotny krok w kierunku poprawy jakości powietrza i tworzenia bardziej ekologicznego otoczenia. Mieszkańcy i przyjezdni będą musieli dostosować się do nowych zasad, ale zyskają na lepszym zdrowiu i jakości życia w długoterminowej perspektywie.