Kierowcy będą mieli nowe obowiązki. Tego chce Unia Europejska

Kierowcy będą mieli nowe obowiązki. Tego chce Unia Europejska

Funkcjonariusz ITD prowadzi kontrolę trzeźwości
Funkcjonariusz ITD prowadzi kontrolę trzeźwości Źródło: GITD
Radykalne zmiany czekają kierowców w całej Unii Europejskiej, a więc także i w Polsce. Opisujemy, co się zmieni i kogo konkretnie dotyczyć będą nowe przepisy.

Zmiany, które czekają kierowców, szczegółowo opisuje Dziennik.pl. Dotkną one zarówno młodych kierowców, jak i tych z dłuższym stażem. Jednym z obostrzeń ma być kwestia prędkości w obszarze zabudowanym.

Konkretne zmiany mają wspomóc wysiłki Parlamentu Europejskiego i całej UE, by na drogach wspólnoty było bezpieczniej. Co konkretnie się zmieni?

Nowe limity prędkości

Po pierwsze, UE chce, by prawo jazdy było odbierane po przekroczeniu prędkości o 30 km/h w obszarze zabudowanym, a nie jak dotąd po przekroczeniu o 50 km/h. Ważne jest to, że przepis miałby obowiązywać na terenie wszystkich krajów wspólnoty, a nie tak jak dotąd, że każdy kraj ma własne przepisy.

Jak czytamy w Dzienniku.pl czasowe zatrzymanie prawa jazdy byłoby powszechnie wiadome, informacja trafiałaby bowiem do Europejskiej Sieci Praw Jazdy (RESPER). Gdyby kierowca stracił prawo jazdy w rodzimym kraju, po 10 dniach wiadomość trafiałaby wszędzie, a decyzja, czy wolno mu prowadzić poza krajem, byłaby wydawana w ciągu kolejnych 15 dni.

Kolejną sprawą ma być ciężkie przewinienie drogowe, którym miałoby się stać prowadzenie pojazdu bez uprawnień. Tym samym katalog owych przewinień został by poszerzony, a należą do niego jazda pod wpływem alkoholu czy spowodowanie śmiertelnego wypadku drogowego.

Obowiązkowe badania

Urzędnicy europejska piszą też o konieczności badań dla kierowców, a nie wyłącznie kierowców-seniorów. "Przy wydawaniu lub przedłużaniu okresu ważności praw jazdy kategorii AM, A, A1, A2, B, B1 i BE państwa członkowskie wymagają badania sprawdzającego minimalne standardy sprawności fizycznej i psychicznej do prowadzenia pojazdów", czytamy w uzasadnieniu europejskich urzędników. Prawo jazdy miałoby być ważne maksymalnie 15 lat.

Bat na młodych kierowców

Inne pomysły europejskich urzędników to dalsze zaostrzenie prawa dla młodych kierowców (jazda z ograniczoną prędkością, zakaz jazdy nocą, surowsze karanie za przewinienia, okres próbny przez 2 lata posiadania prawa jazdy) i ujednolicenie możliwości spożywania alkoholu przez młodych kierowców (limit 0,0 promila dla wszystkich młodych kierowców, na terenie całej Unii Europejskiej).

Przypuszczalnie wszystkie wyżej wymienione zmiany staną się prawem. Ale nie wiadomo jeszcze kiedy, w jakim zakresie i czy na pewno wszystkie państwa wspólnoty zgodzą się, by prawo dotyczyło całej UE.

Czytaj też:
Tragiczny finał policyjnej kontroli. Odnaleziono ciała czterech osób
Czytaj też:
Uber szkoli swoich kierowców z bezpieczeństwa. Oficjalnie pomaga w tym policja

Opracował:
Źródło: Dziennik.pl