Co chętniej wybierali Polacy? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Wszystkiego dowiadujemy się z raportu “Internetowy samochód roku 2023” Otomoto.
Myślimy: dobre, bo niemieckie
Po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa-Benza. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.
Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli – w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w Otomoto znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.
Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie, a przy wyborach kierujemy się ceną
Według danych CEPiK w 2023 roku niemal 3/4 aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów – najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.
Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te – we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79 proc. w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.
Wciąż kochamy silniki spalinowe
Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90 proc. ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i diesle łącznie przyciągnęły 80 proc. zainteresowania.
Szukamy SUV-ów
Niemal połowa wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli – połowa z nich to SUV-y, z Cuprą Formentor na pierwszym miejscu zestawienia. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut – SUV-y obejmowały tu 24 proc. wyświetleń.
Coraz chętniej jeździmy automatem
Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80 proc. wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów – wśród nowych samochodów aż 3/4 było wyposażonych w tzw. automat.
Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). I choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna – taką charakteryzowało się 2/3 samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.
Czytaj też:
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. To jedyny model w PolsceCzytaj też:
Promocja na ten samochód wynosi nawet do 90 tys. zł