Wielki powrót ikony motoryzacji. Oto Renault 5 XXI wieku

Wielki powrót ikony motoryzacji. Oto Renault 5 XXI wieku

Renault 5 E-Tech Electric
Renault 5 E-Tech Electric Źródło:Renault
Fani miejskich aut długo czekali na to, co wydawało się nieuniknione: powrót kultowego Renault 5. Teraz auto zadebiutowało w nowej inkarnacji, ma się rozumieć, że jako elektryk.

Renault 5 z XX wieku towarzyszyło milionom rodzin, które musiały stawić czoła wyzwaniom tamtej epoki: kryzysowi paliwowemu, zmianom w sposobie użytkowania czy pojawieniu się drugiego samochodu w gospodarstwie domowym. To był szalenie nowoczesny samochód.

W tej chwili mamy kolejną rewolucję, przejścia na samochody elektryczne. Dlatego Renault postanowiło wrócić do znanej nazwy i opracować Renault 5, jako elektryka do miasta.

Szybkie projektowanie

Seryjny model, opracowany w oryginalny sposób, zachował urok konceptu. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat. Renault 5 E-Tech Electric jest pełne odwołań do swojego starszego „brata”. Projektanci postawili na reinterpretację wielu detali, które weszły na stałe do zbiorowej wyobraźni.

Grill z oryginalnego modelu został przeprojektowany zgodnie z wymogami nowej epoki. Zastąpił go wskaźnik naładowania, którego wzór tworzy kultową „piątkę” rozświetlającą się, gdy kierowca zbliża się do samochodu. Kolejny przykład zhumanizowanego interfejsu to sekwencja powitalna przypominająca mrugnięcie reflektorów LED w kształcie źrenicy. Elementy aerodynamiczne, których nie było w oryginalnym Renault 5, niemniej konieczne dziś w celu optymalizacji wydajności energetycznej samochodu, są niemal niewidoczne, tak jak wyprofilowany klosz, który pokrywa tylne światła i ułatwia opływ powietrza.

Nowe Renault 5 jest autem z płaską podłogą, dużym rozstawem osi (2,54 m), przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 326 litrów, obniżonym środkiem ciężkości i niską masą (poniżej 1500 kg). To również pierwszy model, w którym zastosowano dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid).

Dodatkowym elementem proporcji Renault 5 E-Tech Electric są 18-calowe koła, które przyciągają wzrok we wszystkich wersjach modelu. Koła w rozmiarze 195/55 R18 są wyposażone w kołpaki w wersji Evolution, a w wersjach Techno i Iconic Cinq pojawiają się aluminiowe obręcze w tym samym rozmiarze. Kołpaki Disco są zainspirowane kształtem obręczy kół R5 Turbo.

Trzy poziomy mocy

Pod maską pracować będzie silnik elektryczny, bardziej kompaktowy niż jednostka napędowa Megane E-Tech Electric i Scenica E-Tech Electric, na bazie której został zbudowany. To silnik synchroniczny z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiony jest stałych magnesów, nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. Jeśli chodzi o żywotność, wykorzystano doświadczenie z poprzednich wersji. Będzie proponowany w trzech poziomach mocy: 110, 90 lub 70 kW.

Renault 5 E-Tech Electric wyposażony będzie w ładowarkę AC 11 kW, DC 80 lub 100 kW i akumulator 52 kWh, który ma zasięg do 400 km (WLTP). Auto może ciągnąć przyczepę o masie do 500 kg.

Nowe Renault 5 będziewyposażone w systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) typowe dla wyższego segmentu, w tym aktywny regulator prędkości, który przewiduje sytuację na drodze i w system jazdy autonomicznej poziomu 2 – Active Driver Assist. Nowy dynamiczny układ hamulcowy dwukrotnie skraca czas reakcji systemu automatycznego hamowania. Z kolei Safety Coach wspiera kierowcę, by zmniejszyć ryzyko wypadku.

Popartowe kolory

W momencie wprowadzenia do sprzedaży nowy model będzie dostępny w pięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch jaskrawych: Żółty Pop i Zielony Pop. Oba zostały bezpośrednio zainspirowane dwoma kultowymi kolorami z lat 70, które w pamięci zbiorowej ściśle kojarzą się z Renault 5.

Trzy pozostałe kolory reprezentują klasykę kolorów marki Renault: Biały Perłowy, Czarny Etoilé i Niebieski Nocturne. W wersji najwyższej Iconic Cinq oraz pośredniej Techno jest dostępne również dwukolorowe nadwozie z dachem w kolorze Czarny Étoilé.

Dane techniczne

Wymiary i masa

  • Długość: 3,92 m
  • Szerokość: 1,77 m
  • Wysokość: 1,50 m
  • Rozstaw osi: 2,54 m
  • Przedni zwis: 749 mm
  • Tylny zwis: 633 mm
  • Prześwit: 145 mm
  • Masa: od 1450 kg (wersja 52 kWh) lub od 1350 kg (wersja 40 kWh)
  • Pojemność bagażnika: 326 litrów

Silniki i akumulatory trakcyjne

  • 70 kW (95 KM / 215 Nm)
  • 90 kW (120 KM / 225 Nm)
  • 110 kW (150 KM / 245 Nm)

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny

  • Comfort Range 52 kWh (z zasięgiem do 400 km w cyklu WLTP)
  • Urban Range 40 kWh (z zasięgiem do 300 km w cyklu WLTP)

Ładowarki

  • Jednokierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 70 kW
  • Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 90 i 110 kW
  • Ładowarka DC o mocy 80 kW w wersjach z silnikiem 90 kW
  • Ładowarka DC o mocy 100 kW w wersjach z silnikiem 110 kW

Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh)

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: < 8 s
  • Przyspieszenie 80–120 km/h: < 7 s
  • Prędkość maksymalna: 150 km/h.

Czytaj też:
Wybrano europejski Samochód Roku 2024. Triumf Francuzów
Czytaj też:
Renault publikuje ceny swojego nowego SUV-a coupé w Polsce

Opracował:
Źródło: Renault