Polski producent autobusów rusza na podbój Ameryki. W Europie jest liderem

Polski producent autobusów rusza na podbój Ameryki. W Europie jest liderem

Autobus Solaris, Warszawa
Autobus Solaris, Warszawa Źródło:Unsplash
Dobre wyniki finansowe i sprzedażowe bolechowskiego Solarisa skłoniły jego właściciela, hiszpańską Grupę CAF, do ekspansji na teren Ameryki Północnej.

O losach Solarisa pisze obszernie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, hiszpańska Grupa CAF opublikowała swoje wyniki finansowe i sprzedażowe za 2023 rok. Znalazły się w nich także ubiegłoroczne wyniki wchodzącej w skład grupy firmy Solaris Bus & Coach, które prezentują się dobrze.

Stabilna sprzedaż, głównie elektryków

Według zaprezentowanych przez CAF danych, w ubiegłym roku Solaris sprzedał 1 456 pojazdów wobec 1 492 rok wcześniej, z czego 53 proc. stanowiły pojazdy elektryczne lub wodorowe, 14 proc. trolejbusy, a 15 proc. hybrydy. Razem daje to 82-procentowy udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych w strukturze sprzedaży. Najwięcej pojazdów w ubiegłym roku trafiło do Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii i Niemiec.

Jak pisze IBRM Samar, mimo niewielkiego spadku sprzedaży, w komunikacie CAF podkreślono, że Solaris odzyskał w ubiegłym roku pozycję lidera na europejskim rynku bezemisyjnych autobusów miejskich. Ponadto, producent z Bolechowa, zarówno w samym 2023 roku, jak i w latach 2012-2023, był liderem w Europie pod względem sprzedaży autobusów miejskich z technologią wodorową.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Solarisa w ubiegłym roku wyniosły 819 mln euro, co oznacza wzrost o 18 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jak zaznaczono też w komunikacie, w ubiegłym roku trwała „kontynuacja trendu w kierunku poprawy rentowności”. Firma ma rekordową liczbę zamówień na nowe autobusy, także w ujęciu wartościowym. W portfelu zamówień Solarisa znajduje się 1 838 pojazdów, z czego 95 proc. jest zero- i niskoemisyjnych.

Pierwszy przyczółek w Ameryce Północnej

Jak czytamy, firma z Bolechowa zaczęła dywersyfikować swoją ofertę produktową i kłaść większy nacisk również na autobusy międzymiastowe; producent z Bolechowa prowadził ponadto działania zmierzające do ekspansji w nowych regionach świata, a konkretnie – w Ameryce Północnej. Jak poinformowano w komunikacie „w 2023 r. Solaris wprowadził swój produkt na rynek kanadyjski w ramach strategii dostępu do północnoamerykańskiego rynku bezemisyjnych autobusów miejskich”.

Czytaj też:
Rynek autobusów w 2023 roku mocno przyspieszył
Czytaj też:
Kolejne polskie miasto z wodorowym transportem zbiorowym
Czytaj też:
Debata „Wprost”. Innowacje w branży mobility

Opracował:
Źródło: IBRM Samar, CAF