Auta używane. Wiemy, które auta są najchętniej kradzione, a które „bite”

Auta używane. Wiemy, które auta są najchętniej kradzione, a które „bite”

Wypadek samochodowy
Wypadek samochodowy Źródło: Fotolia / Monkey Business
Które auta używane mogą pochodzić z kradzieży? Które miały naczęściej wypadki? W których licznik był cofnięty? Mamy dane, które przydadzą się chętnym na kupno auta z drugiej ręki.

Najciekawsze dane statystyczne wygenerowane na podstawie raportów pobieranych przez klientów w 2023 roku, a dotyczące aut używanych, zebrała platforma CarVertical. Wskazują one na zagrożenia, z którymi wciąż muszą liczyć się kupujący, jak też ciekawostki związane z rynkiem samochodów używanych.

Najnowsza analiza wykazała m.in, że:

  • Połowa BMW ujętych w bazie ma na swoim koncie jakieś uszkodzenie.
  • Co trzynasty samochód miał cofnięty licznik.
  • W rankingach Volkswagen Golf był w 2023 roku najczęściej wyszukiwanym autem i wyprzedził BMW serii 3.
  • Najpopularniejszymi kolorami w 2023 roku były czarny (29,6 proc.), szary (26,6 proc.) i biały (18,8 proc.).

Więcej szkód, ale niższa wartość

W 2023 r. w serwisie carVertical odnotowano 1,78 miliona uszkodzeń, a zatem więcej niż w roku 2022 (wówczas było to 1,4 miliona). Najwyższe odszkodowanie wypłacono podczas likwidacji szkody Lamborghini Huracana i było to 250 tys. euro.Łączna wartość uszkodzeń pojazdów odnotowanych w raportach przekroczyła 4,4 mld euro. W 2022 r. wartość ta wyniosła 5,1 mld euro.

Samochody BMW najczęściej ulegają wypadkom

Najwięcej uszkodzeń mają na swoim koncie samochody BMW. Wskaźnik wynosi tu 48,4 proc. wszystkich samochodów z rekordami uszkodzeń. Dla porównania, analogiczne wskaźniki dla Audi to 43,9 proc., Skody – 43,7 proc., Dacii – 43,5 proc. i Lexusa – 42,4 proc. Jak widać różnice nie są zbyt duże. Średnio 39,3 proc. wszystkich używanych pojazdów sprawdzonych na platformie było uszkodzonych. To oznacza, że ryzyko zakupu samochodu z podejrzaną historią ciągle jest bardzo wysokie.

Niemieckie samochody premium najbardziej przyciągają złodziei

W ubiegłym roku raporty ujawniły wiele skradzionych pojazdów. Rzeczywista liczba kradzieży w Europie może być jednak wielokrotnie wyższa, ponieważ skradzione samochody rzadko trafiają na rynek pojazdów używanych. W większości przypadków są one demontowane i sprzedawane na części.

Złodzieje najbardziej upodobali sobie samochody BMW. Aż 17,7 proc. wszystkich ujawnionych przez CarVertical przypadków dotyczyło modeli tego producenta. Niewiele ustępują im Mercedesy (15,3 proc.) i Audi (12 proc.). Generalnie, największe ryzyko kradzieżowe dotyczy właśnie pojazdów klasy premium. Dla porównania – w przypadku Forda jest to 6,1 proc., a w przypadku Volkswagena – 5,4 proc. (choć te marki również znalazły się w pierwszej piątce).

Większość skradzionych samochodów została wyprodukowana w latach 2016-2019 – właśnie na takie, 5-7-letnie auta popyt jest największy. Najwięcej skradzionych samochodów pochodzi z 2016 roku – 12,4 proc.

Co 13 samochód miał cofnięty licznik

Spośród wszystkich sprawdzonych w 2023 roku pojazdów 7,5 proc. miało cofnięty licznik przebiegu. Oznacza to, że aż w 1 na 13 transakcji próbowano oszukać kupującego, który mógł przepłacić za auto. Łącznie na platformie zarejestrowano 7,7 miliarda cofniętych kilometrów, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 7,4 miliarda w poprzednim roku.

Ubiegłorocznym rekordzistą w cofnięciu licznika zostało Volvo V70. Platforma ujawniła, że jego przebieg został zmniejszony o oszałamiające 450 000 kilometrów.

Ranking marek, w których najczęściej cofa się licznik otwiera Opel. Aż 14,3 proc. wszystkich samochodów tego producenta miało sfałszowany przebieg. Za Oplem plasują się Jeep (12,8 proc.), Land Rover (11,4 proc.), Lexus (10,8 proc.) i Porsche (10,5 proc.).

Im starsze tym bardziej kręcone

Cofanie przebiegu jest bardziej powszechne wśród starszych samochodów. 13,8 proc. wszystkich samochodów wyprodukowanych w 1995 roku miało przekręcony licznik, co (statystycznie) czyni ten rocznik najbardziej ryzykownym przy zakupie pojazdu. Oszustwa związane z przebiegiem są również powszechne w samochodach wyprodukowanych w latach 2012-2016, gdzie wskaźniki „korekcji” wynoszą około 11 proc.

Volkswagen Golf był najczęściej sprawdzanym samochodem w 2023 roku

Najczęściej wyszukiwanym modelem na platformie w 2023 roku był Volkswagen Golf (4,91 proc. wszystkich pobranych raportów). Drugie jest BMW serii 3 (4,89 proc.), a trzeci Volkswagen Passat (3,8 proc.). Kolejne miejsca zajmują BMW serii 5 (3,7 proc.) i Audi A4 (3,5 proc.).

Najpopularniejszymi kolorami w 2023 roku były czarny (29,6 proc.), szary (26,6 proc.) i biały (18,8 proc.). Udział ekstrawaganckich kolorów, takich jak zielony, fioletowy czy żółty rzadko przekraczał 1 proc.

Czytaj też:
Kowalski wybiera auto. Polacy jednak za używanymi
Czytaj też:
Polacy kupują samochody używane. Wzrost cen nieunikniony?

Opracował:
Źródło: CarVertical