Kim są i jak widzą przyszłość. Wszystko o kierowcach-obcokrajowcach taksówek w Polsce

Kim są i jak widzą przyszłość. Wszystko o kierowcach-obcokrajowcach taksówek w Polsce

Weryfikacja taksówkarzy Freenow
Weryfikacja taksówkarzy Freenow Źródło:Freenow
W czerwcu 2024 roku Polskę czeka rewolucja. Kierowcy taksówek na aplikację będą musieli mieć polskie prawo jazdy. Część z nich już ma, część z trudem się o nie stara. A kim są owi kierowcy, skąd pochodzą, jakie mają plany i czy nowe prawo ich niepokoi? Badania przeprowadziła jedna z czołowych aplikacji.

W związku ze zmianami w polskim prawie dotyczącym krajowego transportu drogowego taksówką, już od czerwca 2024 roku, od każdego kierowcy taxi będzie wymagane posiadanie polskiego prawa jazdy. Co o zmianach sądzą kierowcy-obcokrajowcy, których zmiana dotknie najbardziej?

Regulacja ta dotyczy w szczególności obcokrajowców wykonujących lub planujących wykonywać ten zawód w Polsce. Przepis ten został dodany w trybie zmiany do ustawy o transporcie drogowym tuż przed jej opublikowaniem w maju 2023 roku, bez uprzedniej konsultacji z uczestnikami rynku.

Prawo jazdy z Polski

Aby uzyskać polskie prawo jazdy, każdy kierowca posługujący się prawem jazdy swojego kraju pochodzenia, powinien dostarczyć odpowiednie dokumenty do urzędu miasta, dzielnicy lub starostwa powiatu (w zależności od miejsca zamieszkania). Urzędy te muszą następnie potwierdzić dane zagranicznego prawa jazdy z lokalnym organem z kraju pochodzenia kierowcy, dlatego proces ten może zająć nawet kilka miesięcy.

Konstrukcja przepisu wyłącza też całkowicie obcokrajowców z pozwoleniem na pracę w Polsce, którzy dopiero przybywają do Polski, z podjęcia pracy jako kierowca taxi, tj. uzyskania licencji taxi, przez pierwsze 185 dni pobytu w kraju. Dopiero po upływie tego czasu mogą oni starać się o uzyskanie polskiego prawa jazdy, aby móc wykonywać zawód kierowcy taxi.

– Polacy pokochali usługi zamawiane przez aplikację i jako platforma operująca w kilkuset europejskich miastach, widzimy, że polski rynek wyróżnia się na tle pozostałych krajów niezwykłą chłonnością nowych technologii, a pasażerowie preferują usługi opierające się o aplikacje, które charakteryzują się łatwością obsługi i przystępnością cenową. Konsekwencją tego jest rosnący popyt na zamawianie przejazdów przez aplikację, które stało się codziennością wielu Polaków dla prywatnych i służbowych podróży – komentuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Freenow w Polsce.

Kim są nasi kierowcy taksówek?

Platforma Freenow przeprowadziła ankietę wśród swoich kierowców, z której wywnioskować można, co sądzą o zmianach sami zainteresowani. 50 proc. zagranicznych kierowców przyznaje, że praca jako kierowcy taxi była pierwszym zawodem podjętym po przyjeździe do Polski. Aż 4 na 10 kierowców z zagranicy przed przyjazdem do Polski wykonywało zawód kierowcy – w branży taxi lub w transporcie. Głównym powodem przeprowadzki dla ponad 30 proc. badanych jest wojna lub sytuacja polityczna w kraju pochodzenia. Blisko 60 proc. z nich deklaruje, że jest głównym żywicielem rodziny.

Z ankiety wynika, że aż 30 proc. kierowców platformy posiada zagraniczne prawo jazdy. Wobec zmian Freenow prowadzi od końca zeszłego roku intensywną kampanię wśród kierowców, informującą o koniecznych krokach, jakie muszą podjąć, aby zdążyć z wymianą prawa jazdy na polskie do czerwca 2024 roku. Natomiast aż 35 proc. zagranicznych kierowców przyznaje, że głównym problemem jest długi proces wymiany w urzędach, a co piąty deklaruje, że wciąż oczekuje na odpowiedź z placówki/ambasady kraju pochodzenia.

Świadomość zmian

95 proc. badanych kierowców jest świadomych, jakie kroki należy podjąć, by wymienić prawo jazdy na polskie. Około 50 proc. już je wymieniło. Pozostali, wśród trudności z jakimi się spotykają w tym procesie, wymieniają najczęściej:

  • długi czas wymiany (35 proc.),
  • brak odpowiedzi z ambasady/placówki z kraju pochodzenia (19 proc.)
  • dodatkowe koszty (18 proc.).
  • skomplikowane procedury (7 proc.)

Charakterystyka badanych i powody przyjazdu do Polski

  • Blisko 70 proc. kierowców obcego pochodzenia to osoby poniżej 40 roku życia.
  • 80 proc. respondentów mieszka w Polsce dłużej niż rok.
  • 54 proc. ankietowanych posiada wykształcenie wyższe, a 27 proc. zawodowe.
  • Ponad 60 proc. badanych mieszka w Polsce z partnerem/partnerką i/lub dziećmi. 23 proc. przyznało natomiast, że ich rodzina została w kraju.
  • 57 proc. badanych potwierdziło, że są głównymi żywicielami rodziny.

Główne powody przeprowadzki do Polski

  • Praca i perspektywa lepszych zarobków (52 proc.),
  • Chęć wyemigrowania do Polski z sympatii do naszego kraju (32 proc.)
  • Wojna lub sytuacja polityczna w kraju pochodzenia (31 proc.).
  • Zawód kierowca taksówki

Dla połowy ankietowanych praca kierowcy taxi jest pierwszym zawodem podjętym w Polsce. 50 proc. ankietowanych przed przyjazdem do Polski wykonywało różne prace związane z prowadzeniem samochodu i potrzebą sprawnego rozeznania się w terenie (22 proc. taksówkarz, 20 proc. kierowca w transporcie, kurier 6 proc., kierowca autobusu lub tramwaju 2 proc.).

Najczęstsze powody podjęcia pracy na taxi

  • Elastyczność godzin pracy (77 proc.),
  • Zamiłowanie do prowadzenia samochodu oraz poznawania nowych osób (43 proc.)
  • Dobre/szybkie zarobki aby się utrzymać na start (36 proc.)
  • Dobry sposób, żeby szybko nauczyć się języka polskiego (19 proc.)

Poziom znajomości języka polskiego

  • Średni (53 proc.)
  • Zaawansowany (26 proc.)
  • Podstawowy (15 proc.)
  • Brak (2 proc.)
  • Drugi język ojczysty (4 proc.)

46 proc. badanych potwierdziło, że czuje się akceptowanymi w Polsce, natomiast 40 proc. zwróciło uwagę na to, że zdarzyło im się doświadczyć niechęci ze strony pasażerów, a nawet agresji z powodu bycia obcokrajowcem.

Przyszłość i perspektywy pracy

Freenow spytało również ankietowanych, co oznaczałaby dla nich utrata pracy jako kierowca taksówki. Dla 65 proc. wiązałoby się to z koniecznością znalezienia innej pracy w Polsce, a dla niemal co piątej osoby (18 proc.) byłoby to równoznaczne z brakiem perspektyw na zarobek. Tylko 5 proc. rozważałoby wówczas powrót do swojego kraju.

Respondenci zapytani o plany na przyszłość mają zamiar kontynuować pracę jako taksówkarz (63 proc.), rozwinąć własny biznes (45 proc.), przebranżowić się (13 proc.) lub kontynuować swoją edukację w Polsce (9 proc.).

Czytaj też:
Uber wprowadza nową funkcję bezpieczeństwa opartą o kamery samochodowe
Czytaj też:
Coraz więcej aut pada łupem złodziei! Te marki kradną najczęściej.

Opracował:
Źródło: Freenow