Będzie nowy odcinek drogi S11. Szybciej przez Wielkopolskę

Będzie nowy odcinek drogi S11. Szybciej przez Wielkopolskę

Droga ekspresowa S11
Droga ekspresowa S11 Źródło: GDDKiA
Drogowcy podpisali umowę na budowę 12,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Kępnem i Siemianicami w woj. wielkopolskim. To pierwszy z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który będzie realizowany w najbliższym czasie.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej na terenie województwa wielkopolskiego o długości 12,5 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment będzie stanowił połączenie z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap). Ominie kolejno miejscowości Słupia Pod Kępnem, Łęka Opatowska, Opatów i Siemianice.

Nowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego Siemianice.

Kto wybuduje drogę?

Droga S11

Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialna będzie firma Polaqua. Wartość umowy to 375,65 mln zł, a czas realizacji 39 miesięcy. Ofertę firmy Polaqua drogowcy wskazali jako najkorzystniejszą także w przetargu na realizację odcinka Siemianice – Gotartów o długości 22,7 km (wartość tej oferty to 523,15 mln zł).

Na trzeci odcinek, Gotartów – początek obwodnicy Olesna o długości 10,5 km, wpłynęło osiem ofert. Tym razem jako najkorzystniejszą wskazano ofertę konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Jej wartość to 464, 94 mln zł. Po odwołaniu KIO podtrzymała wybór tej oferty.

Co obejmują kolejne odcinki?

Na kolejnych dwóch odcinkach dwujezdniowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem:

  • Siemianice – Gotartów (22,7 km),
  • Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Trasa przewiduje budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na tych odcinkach zaplanowano budowę kolejnych węzłów drogowych: Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe. Za węzłem Kluczbork Północ planowana jest lokalizacja Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. W rejonie tego węzła planowana jest również budowa Obwodu Utrzymania Drogi.

Cała inwestycja przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa

Do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Czytaj też:
GDDKiA chwali się, że „spięła Śląsk z Małopolską”. Trwa budowa
Czytaj też:
Wiosna na budowach. Drogowcy informują, co czeka kierowców

Źródło: GDDKiA