W 2023 roku grupa Škoda Auto odnotowała rekordowy przychód wynoszący 26,5 mld euro. To o 26,2 proc. więcej niż w roku poprzednim (21,0 mld euro). Do 1,2 mld euro wzrósł także zysk operacyjny firmy – to o 182,3 proc. więcej niż 626 mln euro w roku 2022. Również wskaźnik rentowności sprzedaży uległ poprawie z 3 proc. w 2022 roku do 6,7 proc.
Globalnie Škoda Auto dostarczyła w 2023 roku 866 800 pojazdów, czyli o 18,5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Największy wzrost ze wszystkich modeli producenta zanotowała Škoda Enyaq – aż o 52,1 proc. W ramach swojej strategii rozwoju międzynarodowego, Škoda weszła także na rynek wietnamski i kazachski. Firma informuje, że skutecznie realizuje swoje wieloletnie plany w zakresie cyfryzacji i elektryfikacji. Według niej strategiczne działania oraz znakomite wyniki finansowe stanowią solidny fundament, aby marka odnosiła sukcesy w długiej perspektywie i w obliczu trudności rynkowych.
Coraz więcej elektryków
Jak czytamy Škoda rozwija ofertę swoich samochodów elektrycznych. Marka zapowiada zarazem przyspieszenie planu wprowadzenia na rynek w najbliższych latach sześciu nowych modeli elektrycznych. Dzięki temu producent z Mlada Boleslav chce wzmocnić swoją pozycję w niezwykle istotnym dla wszystkich producentów segmencie kompaktowych SUV-ów. W tym roku na rynku ma się pojawić nowy elektryczny model Elroq, rok później do produkcji trafi e-crossover Epiq.
– W 2023 roku osiągnęliśmy znakomite wyniki sprzedażowe. Škoda Enyaq była czwartym najpopularniejszym samochodem elektrycznym w całej Europie. Na najważniejszym dla nas rynku niemieckim zajęła trzecie miejsce. Natomiast w Czechach i na Słowacji była zdecydowanym liderem wśród aut elektrycznych – mówi Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
Według Škody, przyszłość motoryzacji to aplikacje i oprogramowanie. Dlatego w 2023 roku Škoda otworzyła w Pradze centrum innowacyjności Škoda X. Stanowi ono istotny krok w kierunku szybkiej integracji nowoczesnych rozwiązań, na których korzystać będą klienci. Wśród nich marka wylicza integrację asystenta AI z użyciem platformy ChatGPT, a także aplikacje do usług cyfrowych, takie jak Pay to Park, Pay to Fuel i Digital Certificate. W nadchodzących latach firma będzie nadal pracować nad cyfryzacją i inwestować w usługi cyfrowe oraz zaawansowane technologie.
Czytaj też:
Im większa moc auta, tym większe ryzyko wypadków. Statystyki nie kłamiąCzytaj też:
Epicka? Zupełnie nowy SUV Škody. Nazywa się Epiq