Opłaty za badania techniczne będą droższe? Pracuje nad tym Senat

Opłaty za badania techniczne będą droższe? Pracuje nad tym Senat

Badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów
Badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów Źródło:ITS
To jeszcze nic pewnego, ale wszystko wskazuje na to, że diagności wreszcie dopną swego i po 20 latach nastąpi waloryzacja opłat za badania techniczne pojazdów. Sprawą zajmuje się senacka Komisja Infrastruktury, a właściwy resort infrastruktury „analizuje zasadność zmiany tabeli opłat”.

Diagności od lat protestują przeciwko brakowi waloryzacji opłat za badania techniczne. Przypomnijmy, że opłata 98 zł za pojazd osobowy obowiązuje już od 20 lat. Wiele stacji kontroli pojazdów bankrutuje, inne ledwie wiążą koniec z końcem.

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) wraz z branżowymi sojusznikami (w tym m.in. Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Zamiennych – SDCM) od lat alarmuje, że stacje kontroli pojazdów działają na granicy rentowności. Ich zdaniem, bez pilnych zmian ucierpią wszyscy, gdyż niedługo nie będzie gdzie badać stanu technicznego samochodów.

W resorcie analiza

Do tej pory, pomimo zrozumienia problemu w wielu środowiskach politycznych, do zmian stawek nie dochodziło, jak przypomina Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar i SDCM. Branża wskazuje jednak, że dalsze utrzymywanie się tego stanu będzie miało negatywne konsekwencje nie tylko dla samych stacji kontroli pojazdów, ale i bezpieczeństwa na drogach. Na początku bieżącego roku do sprawy waloryzacji opłat za badania techniczne odniósł się wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. – W Ministerstwie Infrastruktury są prowadzone analizy mające na celu ocenę zasadności rozpoczęcia prac zmierzających do zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów – wskazał przedstawiciel resortu.

Senat przychylniejszy zmianom

Jak czytamy w materiale IBRM Samar, tematem waloryzacji opłat za badania techniczne i trudnej sytuacji stacji kontroli pojazdów zajęła się na początku kwietnia Komisja Infrastruktury Senatu RP. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej przedstawili patologie obecnego stanu rzeczy, a senatorki i senatorowie wyrażali swoje poparcie dla zmian w zakresie stawek za badania techniczne. W ostatnim czasie komisja przyjęła stanowisko skierowane do Ministra Infrastruktury. W opinii Komisji rozwiązanie problemu waloryzacji opłat za badania techniczne powinno na najbliższe tygodnie być priorytetem w działalności resortu infrastruktury.

Dla Senatu stawki są priorytetem, ale czy dla resortu infrastruktury także? W cztery miesiące od wypowiedzi ministra Gancarza IBRM Samar spytał w ministerstwie czy planuje ono podjęcie prac nad waloryzacją opłat za badania techniczne pojazdów. – W Ministerstwie Infrastruktury są prowadzone analizy mające na celu ocenę zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów. Na tym etapie prac jest za wcześnie, by mówić o konkretnych planach i rozwiązaniach systemowych w tej kwestii – odpowiedział IBRM SAMAR 30 kwietnia 2024 roku Rafał Jaśkowski, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Infrastruktury.

Protesty już były

Przypomnijmy, że sytuacja jest na tyle poważna, że w środowisku przedsiębiorców i diagnostów dochodziło już do protestów i zamykania stacji w określonych dniach. „Wszystko po to, by zwrócić uwagę rządzącym, że problem jest palący. Temat waloryzacji stawek za badania techniczne poruszany był chyba na wszystkich możliwych polach. Ostatnio doszedł do tego Senat”, czytamy w opracowaniu IBRM Samar.

Czytaj też:
Przygotowanie kampera na nowy sezon. To trzeba sprawdzić
Czytaj też:
Czy można sprzedać auto bez aktualnego przeglądu? Można, ale są haczyki

Opracował:
Źródło: IBRM Samar, SDCM