Od dnia wygranych przez opozycję wyborów i zmiany władzy w Polsce, bez przerwy mówi się o kilku sztandarowych inwestycjach. Należą do nich Centralny Port Komunikacyjny, czy Izera. Właściciel Izery: spółka Electromobility Poland, wymieniła niedawno zarząd i radę nadzorczą. Co dalej z powstaniem polskiego elektryka? Tego wciąż nie wiadomo.
Tymczasem 9 maja 2024 r. prezydent miasta Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Uzyskanie pozwolenia na budowę fabryki formalnie umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych.
Maszyny mogą wjechać na plac budowy
Jeśli nic się nie zmieni, to (zgodnie z komunikatem ElectroMobility Poland) zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów. Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. m2. Fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć 2000 osób. Fabryka Izery będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Przypomnijmy, że wydanie pozwolenia na budowę zostało poprzedzone uzyskaniem przez spółkę ElectroMobility Poland 30 stycznia 2024 r. decyzji prezydenta miasta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Jednocześnie zakończył się również proces weryfikacji założeń technicznych, biznesowych, prawnych i innych dotyczących dotychczasowej działalności spółki ElectroMobility Poland. Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki.
Koniec formalności
– Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie ElectroMobility Poland. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych. Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich – skomentował Paweł Poneta, pełniący obowiązki prezesa zarządu ElectroMobility Poland.
Czytaj też:
Szef Izery odwołany ze stanowiska po 6 latach. Co dalej z „polskim” elektrykiem?Czytaj też:
Niepewna przyszłość Izery. Całkowita wymiana rady nadzorczej w ElectroMobility Polska