Prawo jazdy dla 14-latka. Ekspert wyjaśnia pod jakimi warunkami

Prawo jazdy dla 14-latka. Ekspert wyjaśnia pod jakimi warunkami

Prawo jazdy dla 14-latka
Prawo jazdy dla 14-latka Źródło:Electroride
Polskie przepisy dają możliwość prowadzenia pojazdów mechanicznych już osobom powyżej 14 roku życia. Jakie są warunki jego uzyskania i haczyki ustawy, wyjaśnia ekspert.

Kategoria AM uprawnia młodzież do kierowania motorowerami oraz lekkimi pojazdami elektrycznymi i spalinowymi o maksymalnej pojemności silnika 50 cm3 lub mocy do 4 kW. Dzięki niej nastolatki mają możliwość wczesnego rozwijania swoich umiejętności kierowania w bezpiecznych i regulowanych warunkach, co stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia ich mobilności. To również praktyczne rozwiązanie, które oferuje młodym ludziom większą niezależność transportową, a ich rodzicom ogranicza konieczność dowożenia dzieci do różnych miejsc. Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride, wyjaśnia, czym jest prawo jazdy kategorii AM i jakie możliwości daje młodzieży.

19 stycznia 2013 roku weszła w życie ustawa o kierujących pojazdami, która zmieniła Prawo o ruchu drogowym. To wówczas pojawiła się kategoria prawa jazdy AM, zastępując obowiązującą wcześniej kartę motorowerową i rozszerzając jej zakres. Kategoria AM uprawnia do kierowania pojazdami o pojemności silnika spalinowego do 50 cm3, a w przypadku silnika elektrycznego o mocy do 4kW, prędkości maksymalnej 45 km/h i maksymalnej masie 350 kg.

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM, należy spełnić następujące warunki:

  • mieć ukończone 14 lat (wymagana jest także zgoda rodziców),
  • uzyskać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów danej kategorii,
  • odbyć kurs w wymiarze minimum 10 godzin zajęć teoretycznych i 10 godzin praktycznych,
  • zdać egzamin państwowy, teoretyczny oraz praktyczny.

Dzięki zmianie przepisów możliwość prowadzenia pojazdów trzy- i czterokołowych oraz microcarów jest dostępna dla znacznie większej liczby użytkowników niż dotąd. Zważywszy, że na rynku dostępnych jest coraz więcej modeli zaliczających się do tej kategorii, a które w swojej konstrukcji nie odbiegają znacząco od tradycyjnych samochodów, młodzi ludzie mogą zacząć przygodę z motoryzacją już w wieku nastoletnim.

Mikromobilność dla makroniezależności

Kategoria AM stanowi pierwszy stopień niezależności transportowej, umożliwiając nastolatkom samodzielne poruszanie się na krótkich dystansach. Daje im dużą swobodę, co jest istotne w kontekście rozwijających się obszarów miejskich i rosnącej popularności mikromobilności.

– Posiadanie prawa jazdy kategorii AM przynosi wiele korzyści dla młodych użytkowników, w tym większą samodzielność i niezależność. Dzięki możliwości kierowania np. elektrycznymi motorowerami dwu- i trzykołowymi lub czterokołowcami lekkimi, młodzi ludzie mogą zyskać cenne doświadczenie na drodze już od 14 roku życia, czyli znacznie przed osiągnięciem pełnoletności. Istotnym ograniczeniem kategorii AM jest stosunkowo niska prędkość maksymalna pojazdu, która powinna skutecznie poskromić niewłaściwe zapędy najmłodszych kierowców, co jest ważnym aspektem dla wielu rodziców. Prosta i intuicyjna obsługa tych pojazdów jest idealna dla początkujących kierowców, co znacząco ułatwia naukę i zdobywanie umiejętności. Ważne jest jednak, aby przy wyborze pojazdu kierować się nie tylko atrakcyjnym wyglądem, ale także kwestiami bezpieczeństwa, takimi jak np. jego konstrukcja. Prawo jazdy kategorii AM jest więc doskonałym narzędziem wspierającym rozwój młodych ludzi w ich drodze do samodzielności i odpowiedzialności – mówi Maciej Płatek.

Uprawnienia do kierowania stanowią wartość nie tylko dla młodzieży. To również okazja dla rodziców na wsparcie rozwoju niezależności dziecka, budowanie zaufania do niego oraz kształtowania jego dojrzałości. Posiada również wymiar praktyczny — czas opiekunów zostaje uwolniony i nie muszą już dowozić swoich pociech na dodatkowe zajęcia sportowe, do kina, czy na spotkania z przyjaciółmi.

Ważne nie tylko uprawnienia

Przygotowanie młodych kierowców do prowadzenia pojazdów wymaga jednak szczególnego podejścia. Bezpieczeństwo uczestniczenia nastolatków w ruchu drogowym wykracza poza znajomość technicznej obsługi pojazdów.

– Młodzi ludzie często nie są jeszcze w pełni świadomi ryzyka i konsekwencji związanych z prowadzeniem pojazdów, co może prowadzić do nadmiernej pewności siebie na drodze. Dlatego ważne jest, aby proces adaptacji nastolatków do uczestnictwa w ruchu drogowym obejmował nie tylko szkolenie umiejętności technicznych, ale również rozwój zdolności oceny zagrożeń i odpowiedzialne podejmowanie decyzji. Istotne jest zatem, aby rodzice i opiekunowie wzięli aktywny udział w edukacji młodych kierowców, budując w nich dobre nawyki i podkreślając wartości takie jak bezpieczeństwo i odpowiedzialność, a także dając wzór rozważnych i dojrzałych zachowań na drodze – podkreśla Maciej Płatek.

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Czytaj też:
Tanie samochody na celowniku Polaków. Te do 50 tys. zł znikają z rynku
Czytaj też:
Jeździsz na zimówkach i sądzisz, że to bezpieczne? Zerknij na te liczby

Opracował:
Źródło: Electroride