Trzy hybrydy plug-in Toyoty. Ile mają zasięgu europejskie wersje?

Trzy hybrydy plug-in Toyoty. Ile mają zasięgu europejskie wersje?

Hybrydy Toyoty
Hybrydy Toyoty Źródło:Toyota
Technologia plug-in Toyoty – połączenie układu hybrydowego piątej generacji z napędem elektrycznym – montowana jest w tej chwili w trzech modelach w gamie marki – Toyotach C-HR, Prius i RAV4. Jakie są osiągi i zasięgi tych aut?

Toyota jest obecnie światowym liderem technologii hybrydowej, zarówno tradycyjnej, jak i ładowanej z gniazdka. Gama hybryd plug-in Toyoty w Europie obejmuje obecnie trzy modele – nową Toyotę C-HR Plug-in Hybrid, Priusa piątej generacji oraz RAV4 Plug-in Hybrid.

Jak działa napęd plug-in hybrid Toyoty?

Hybrydy plug-in Toyoty korzystają z pełnego napędu hybrydowego, rozbudowanego o mocniejsze silniki elektryczne, większą baterię oraz instalację do jej ładowania. Dzięki temu mogą być zasilane zarówno benzyną, jak i energią pobraną z ładowarki czy gniazdka. Jeśli bateria jest naładowana, auto domyślnie pracuje w trybie EV. Hybrydy plug-in Toyoty na co dzień mogą służyć zatem za auta w pełni elektryczne o zasięgu kilkudziesięciu kilometrów, natomiast na długich dystansach działa tradycyjny napęd hybrydowy.

Układ Toyoty utrzymuje osiągi na niemal niezmienionym poziomie po rozładowaniu baterii. Hybrydy plug-in Toyoty po wyczerpaniu energii automatycznie przełączają się na tryb hybrydowy, w którym auto korzysta z silników elektrycznych tak często, jak to możliwe. Toyoty z hybrydą plug-in piątej generacji zostały opracowane z myślą o jak najlepszym wykorzystaniu charakterystyki tego napędu. Zastosowano także najnowsze technologie zwiększające jego wydajność– systemy Predictive Efficient Drive oraz Regeneration Boost.

System Predictive Efficient Drive pozwala wykorzystać działanie napędu hybrydowego plug-in i zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki współpracy z wbudowaną nawigacją i funkcji geofencingu auto uczy się ekonomicznej jazdy i optymalnego wyboru trybu pracy napędu, bazując na wskazaniach GPS oraz zachowaniu kierowcy. System bierze pod uwagę także warunki na trasie, zagęszczenie ruchu czy ukształtowanie terenu. Optymalizuje zużycie baterii, analizując planowaną trasę i automatycznie przełączając się między trybami elektrycznym i hybrydowym.

Z kolei funkcja Regeneration Boost umożliwia prowadzenie auta głównie przy użyciu pedału przyspieszenia, z minimalnym wykorzystaniem pedału hamulca. Trzy poziomy odzyskiwania energii pozwalają dostosować działanie układu do natężenia ruchu, przy czym na najwyższym poziomie do 80 proc. hamowania przebiega bez wciskania pedału hamulca.

Nowa Toyota C-HR Plug-in Hybrid

Hybrydy Toyoty

Toyota C-HR Plug-in Hybrid to najnowszy model w gamie marki z tego typu napędem. Jest to najmocniejszy wariant drugiej generacji crossovera. Całkowita moc układu wynosi 223 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy. Dzięki baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh napęd pozwala na średnie zużycie paliwa od 0,9 l/100 km. Toyota C-HR Plug-in Hybrid może pokonać do 66 km w trybie czysto elektrycznym na jednym ładowaniu (wg WLTP). Ładowarka pokładowa 6,6 kW pozwala naładować baterię od 0 do 100 proc. poniżej 2,5 godziny przy użyciu ładowarki Toyota HomeCharge i kabla trójfazowego.

Toyota Prius

Hybrydy Toyoty

Toyota Prius aktualnej, piątej generacji jest oferowana w Europie wyłącznie jako hybryda plug-in. Wyróżnia ją dwukrotnie większa od poprzednika moc 223 KM, duży zasięg w trybie EV oraz minimalne zużycie paliwa. Nowy Prius to także najszybsze auto w historii modelu. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s.

Układ hybrydowy pozwala osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 0,5-0,7 l/100 km (wg WLTP). Dzięki baterii o pojemności 13,6 kWh zasięg w trybie EV wynosi do 86 km. Dostępny w standardzie w wersji Executive dach z panelami fotowoltaicznymi może wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie. Panele fotowoltaiczne mają o ponad 15 proc. wyższą wydajność niż w poprzednim modelu i są w stanie w pełni naładować baterie auta.

RAV4 Plug-in Hybrid

Hybrydy Toyoty

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid oferuje duży zasięg w trybie EV. Hybrydowy układ czwartej generacji, którego sercem jest 2,5-litrowy, benzynowy silnik Hybrid Dynamic Force, generuje łączną moc 306 KM, co pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Auto jest standardowo wyposażone w inteligentny, elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i.

Bateria litowo-jonowa o pojemności 18,1 kWh umożliwia jazdę w bezemisyjnym trybie EV na dystansie do 75 km wg WLTP, a w mieście do 98 km. Ponadto korzystając jedynie z napędu elektrycznego auto może rozwinąć prędkość do 135 km/h także przy maksymalnym przyspieszeniu. Średnie zużycie paliwa RAV4 Plug-in Hybrid wynosi 1 l/100 km (wg WLTP).

Czytaj też:
Jedyny taki Off-Road Festival. Przyjadą „landcruiserowcy” i nie tylko
Czytaj też:
Obniżka cen na nowe auta Toyoty. Nawet do 20 tys. zł

Opracował:
Źródło: Toyota