Wodór całodobowo. Orlen otworzył stację w Poznaniu

Wodór całodobowo. Orlen otworzył stację w Poznaniu

Stacja wodorowa Orlenu
Stacja wodorowa Orlenu Źródło:PKN Orlen
Padło na Poznań. Orlen uruchomił w stolicy Wilekopolski swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodoru, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy. Stacja zasilać będzie flotę 25 autobusów należących do MPK w stolicy Wielkopolski.

Stacja wodorowa w Poznaniu jest zlokalizowana na terenie stacji paliw Orlen przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt działa całodobowo i jest dostępny publicznie. Oznacza to, że z możliwości tankowania mogą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Dla wszystkich typów aut

Stacja wodorowa Orlenu

Jak pisze IBRM Samar, Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania około 600 km.

Orlen deklaruje, że jeszcze w tym roku wodór do pojazdów zatankować będzie można na stacji powstającej w Katowicach. Następne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będą oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel Orlen w kwietniu otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Wielkie plany Orlenu

Stacja wodorowa Orlenu

Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.

Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 roku ma wynieść około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Czytaj też:
Zwolnienia w Orlenie. Firma wychwytuje osoby, które pobierały pensje, a nie pracowały
Czytaj też:
Kolejna akcja ABW w Orlenie. Funkcjonariusze działali na polecenie prokuratury

Opracował:
Źródło: PKN Orlen, IBRM Samar