Auta z gwiazdą będą teraz same zmieniały pasy. Nowa funkcja w Mercedesach

Auta z gwiazdą będą teraz same zmieniały pasy. Nowa funkcja w Mercedesach

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu dla Mercedesów
Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu dla Mercedesów Źródło: Mercedes-Benz
Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu trafiła do 15 modeli Mercedesa-Benza. Wdrożenie systemu odbędzie się w całej Europie, łącznie w 33 krajach. Około 200 000 samochodów będzie można zaktualizować bezprzewodowo.

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC) jest teraz dostępna w pakiecie wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus dla nabywców w 33 krajach Europy. Można w nią wyposażyć łącznie 15 modeli z gwiazdą z rodziny Klasy C, Klasy E, Klasy S, GLC, CLE, EQE oraz EQS – nie tylko bezpośrednio w fabryce, ale i za pośrednictwem zdalnej aktualizacji.

Mercedes‑Benz oferuje funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu zarówno dla nowo konfigurowanych samochodów, jak i dla około 200 000 aut dostarczonych już klientom w Europie.

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu dla Mercedesów

W tym drugim przypadku nową funkcję będzie można instalować etapami od września 2024 r. poprzez aktualizację bezprzewodową (OTA, ang. over-the-air), czyli za pośrednictwem połączenia z siecią komórkową w samochodzie. W ten sposób można zmodernizować wszystkie wydania aktualnej generacji Klasy E (214) oraz CLE Coupé i Kabriolet.

Oferta jest też dostępna dla użytkowników Klas C i S oraz modeli GLC, EQE i EQS (zarówno Limuzyna, jak i SUV) począwszy od roku modyfikacji 23/1. Klienci otrzymają powiadomienie o dostępności funkcji w swoim regionie. Aktualizację będzie można zainicjować za pomocą asystenta aktualizacji na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX lub za pośrednictwem aplikacji Mercedes me.

Funkcja ALC wzbogaca ofertę ponad 40 systemów wspomagających prowadzenie pojazdu dostępnych już w modelach Mercedes-Benz. ALC umożliwia automatyczną inicjację zmiany pasa ruchu na odpowiednich drogach szybkiego ruchu w celu wyprzedzenia wolniej poruszającego się pojazdu (lub pojazdów) albo skierowania w stronę najbliższego zjazdu. Samochód musi jedynie poruszać się z aktywowanym adaptacyjnym tempomatem, czyli Aktywnym asystentem utrzymania odległości Distronic. W 2023 r. Mercedes‑Benz wprowadził tę funkcję w Ameryce Północnej. Również klienci w Chinach mogą już korzystać z lokalnej wersji ALC, opracowanej przez Mercedes‑Benz China. Odmiany dostosowane do potrzeb danego rynku uwzględniają regionalne uwarunkowania drogowego i odpowiednie wymogi prawne, dlatego różnią się pewnymi szczegółami.

Zmiana pasa ruchu inicjowana przez system

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu dla Mercedesów

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu jest intuicyjna w obsłudze: kierowca ustawia pożądaną prędkość za pomocą adaptacyjnego tempomatu (Aktywny asystent utrzymania odległości Distronic), a o przeprowadzenie automatycznej zmiany pasa na drodze szybkiego ruchu dba Aktywny asystent układu kierowniczego, który standardowo również zostaje automatycznie włączony. Ponieważ mamy tu do czynienia z systemem na drugim poziomie SAE, kierowca przez cały czas pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie samochodu.

Podczas wyprzedzania wolniej poruszającego się pojazdu/pojazdów na drodze szybkiego ruchu oraz powrotu na wcześniej zajmowany pas otoczenie auta stale monitorują czujniki radarowe i kamery. Ponadto, gdy włączona jest nawigacja, funkcja ALC może zainicjować automatyczną zmianę pasa w celu dojechania do odpowiednich skrzyżowań lub zjazdów.

W Europie funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu jest aktywna w zakresie prędkości od 80 do 140 km/h. Obowiązują następujące warunki: system nawigacji musi rozpoznać, że samochód porusza się drogą szybkiego ruchu (m.in. minimum dwa osobne pasy w każdym kierunku). Ponadto kamery w aucie muszą wykrywać oznaczenia pasów ruchu, a ilość wolnego miejsca na sąsiadującym pasie musi być wystarczająca.

Polska na liście

Lista rynków, na których dostępna jest/będzie funkcja ALC to: Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Macedonia, Czarnogóra, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.

Czytaj też:
Zlot i parada klasycznych Mercedesów w Kielcach. Będzie na co popatrzeć
Czytaj też:
Bolid F1 na drogi. Nowy Mercedes-AMG PureSpeed Concept

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz