O zmianach pisze obszernie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, Komisja Europejska wydała zgodę na rewizję Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Instytut przypomina, że wniosek w tej sprawie polski rząd wystosował do KE 30 kwietnia 2024 roku.
Kamienie milowe, reformy i inwestycje
Teraz, po zgodzie Komisji Europejskiej w sprawie zmian w polskim KPO, w ciągu czterech tygodni musi zatwierdzić ją Rada Unii Europejskiej. Jak poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, na 16 lipca 2024 roku planowane jest przyjęcie zmienionej decyzji wykonawczej przez Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN). Publikacja decyzji nastąpi 1-3 dni po jej podjęciu i to zakończy proces rewizji. – Po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie polski plan odbudowy wyniósłby 59,8 mld euro, na co składałoby się 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach. Plan będzie zawierał 322 kamienie milowe i cele, obejmujące 55 reform i 56 inwestycji – napisała Komisja Europejska.
Politycy rządzący triumfują
– Jest akceptacja Komisji dla rewizji KPO. To największa w historii zmiana Planu Odbudowy dokonana przez którykolwiek kraj członkowski. Negocjacje i decyzje przeprowadziliśmy w rekordowym tempie 2 miesięcy. Nadrabiamy czas! 2 i 3 wniosek o płatność już dla nowego KPO złożymy na koniec wakacji – pochwaliła się na platformie X, Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Co zmiana oznacza dla kierowców
Jak pisze IBRM Samar, dzięki lipcowej decyzji Komisji Europejskiej nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. W zamian jednak polski rząd, w ramach środków dostępnych z KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu nowych i używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł.
Czytaj też:
KE zaakceptowała polskie modyfikacje w KPO. Co się zmieni?Czytaj też:
Budżet programu „Mój Elektryk” na wyczerpaniu. Co dalej?