Uwaga na te fotoradary w drodze na wakacje. Kierowcy zgłaszają je najczęściej

Uwaga na te fotoradary w drodze na wakacje. Kierowcy zgłaszają je najczęściej

Zatrzymanie do kontroli
Zatrzymanie do kontroli Źródło: Policja
Liczba fotoradarów w naszym kraju z roku na rok ulega zmianie. Aktualnie trwają prace modernizujące sieć starych mierników oraz montaż nowych urządzeń. Dane z systemu Yanosik informują, iż w pierwszym półroczu w bazie pojawiło się 18 fotoradarów, niektóre z nich zostały przywrócone do służby, a inne są nowe. Wiemy, które z mierników prędkości są najczęściej zgłaszane przez kierowców.

Sieć fotoradarów w Polsce jest stale aktualizowana. Wymieniane są stare urządzenia oraz montowane są nowocześniejsze, które oferują wiele zaawansowanych funkcji. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zasygnalizował już jakiś czas temu, iż liczba fotoradarów w naszym kraju będzie się systematycznie powiększać, aby dorównać europejskim standardom.

Fotoradary

Według danych z systemu Yanosik, aktualnie w Polsce działa 570 fotoradarów. Najwięcej mierników znajduje się w województwie mazowieckim (90 szt.), nieco mniej w łódzkim (55 szt.) oraz w wielkopolskim (54 szt.). Najmniejszą liczbą fotoradarów może się pochwalić województwo opolskie (10 szt.) oraz świętokrzyskie (15 szt.).

Fotoradary

Pewne jest, że liczba 570 fotoradarów jeszcze wzrośnie i wzbogaci się o nowoczesne mierniki, które potrafią monitorować nawet do sześciu pasów ruchu jednocześnie, wykrywać przejazd na czerwonym świetle i analizować inne wykroczenia, jak rozmowa przez telefon podczas prowadzenia pojazdu czy jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Takim fotoradarom nie umknie żadne przewinienie kierowcy – zapewniają doskonałą jakość zdjęć. Niegroźne są im trudne warunki pogodowe ani zbyt duże natężenie ruchu.

18 nowych fotoradarów pojawiło się na polskich drogach

Dane z systemu informują, że w okresie od 1 stycznia do 4 lipca 2024 roku do bazy trafiło 18 nowych fotoradarów. Niektóre z nich są nowe, a inne zostały przywrócone.

Fotoradary

W systemie zarejestrowano nowe urządzenia kontrolujące prędkość jazdy kierowców w Żninie, Gryfowie Śląskim, Mirsku, Łodzi, Bielawie, Zamościu, Wieluniu, Piasku i Oleśnicy. Z kolei, przywrócone mierniki pojawiły się w miejscowości Przysucha, w Kostrzynie, Nowym Targu, Białogardzie, Nekli, Jaworniku i Węglewie.

Co oznacza w praktyce przywrócenie fotoradaru?

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wymienia stare mierniki na nowocześniejsze urządzenia, które śledzą prędkość na kilku pasach ruchu jednocześnie, odczytują automatycznie numery rejestracyjne i identyfikują rodzaj pojazdu oraz odpowiednie ograniczenie prędkości. Ta modernizacja sieci fotoradarów w Polsce ma pomóc zmniejszeniu liczby wypadków i poprawić kulturę jazdy polskich kierowców.

Przywrócenie do służby nieczynnych fotoradarów, których widok nie robił wrażenia na kierowcach, może stanowić niemałe zaskoczenie dla wielu zmotoryzowanych, którzy preferują jazdę „na pamięć”. Przed takim scenariuszem może uchronić ich Yanosik, w którym kierowcy chętnie potwierdzają obecność fotoradarów na polskich drogach, zwłaszcza tych nowych. Wystarczy ściągnąć na telefon aplikację.

Które fotoradary są najczęściej zgłaszane?

Społeczność Yanosika dodaje w systemie wszystkie ważne informacje z trasy, zwłaszcza gdy dotyczą fotoradarów. W pierwszym półroczu 2024 roku najczęściej potwierdzanymi fotoradarami przez kierowców były te na DK7 w Gaju, DK7 w Warszawie, DK94 w Bolesławiu, DK10 w Solcu Kujawskim, DK7 w Jaworniku, DK7 w Mogilanach, DK19 w Boguchwale, DK81 w Skoczowie, DK91 w Łodzi i na E372 w Łopienniku Górnym.

Fotoradary

Nie tylko fotoradary są chętnie potwierdzane przez kierowców. Zmotoryzowani potwierdzają również obecność odcinkowych pomiarów prędkości na swoim trasach.

Fotoradary

Według danych w pierwszym półroczu 2024, najczęściej zgłaszanymi OPP, były warszawskie na S8 i S2, poznańskie na A2 oraz ten na S7 na odcinku Nowy Gózd-Białobrzegi i Białobrzegi-Nowy Gózd.

Co decyduje o lokalizacji nowych fotoradarów?

Lokalizacje mierników prędkości w Polsce są dobierane na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwykle, pojawiają się w miejscach, które są szczególnie narażone na niebezpieczne zachowania kierowców, takie jak jazda z nadmierną prędkością czy niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej.

Czytaj też:
Te drogi są najbardziej wypadkowe w Polsce. W wakacje trzeba na nich szczególnie uważać
Czytaj też:
Wystarczy je zapiąć, a będzie bezpieczniej. Rusza wakacyjna akcja policji

Opracował:
Źródło: Yanosik