Nowe BMW M5 wjeżdża na polski rynek. Ile za 727-konną bestię?

Nowe BMW M5 wjeżdża na polski rynek. Ile za 727-konną bestię?

Nowe BMW M5
Nowe BMW M5 Źródło: BMW
Polski importer BMW zaprezentował najmocniejszą M5 w historii, 727-konny model, który po raz pierwszy jest hybrydą pług-in. Wóz na prądzie może przejechać do 70 km. Na szczęście Bawarczycy nie zrezygnowali z silnika V8.

Nowe BMW M5 ma wydatne nadkola i progi, muskularnie wyrzeźbiony pas przedni oraz charakterystyczną dla tego modelu stylistykę powierzchni w obszarze słupków C – w tym wytłoczone logo „M5” (tzw. Hofmeister kink). Te elementy nadają mu atletyczny wygląd, który wyraźniej niż kiedykolwiek dotąd odróżnia go od BMW serii 5 Limuzyna. Bardzo duża część powierzchni lakierowanych w kolorze nadwozia tworzy wygląd z odniesieniami do dynamiki nowego BMW M5.

Polska premiera prasowa odbyła się przed światowym debiutem BMW M5, który będzie miał miejsce na Festival of Speed w Goodwood, w Anglii w lipcu 2024 r. Nowe BMW M5 wejdzie na rynek w listopadzie 2024 r. W tym samym czasie odbędzie się również rynkowa premiera nowego BMW M5 Touring.

Napęd M Hybird w nowym BMW M5

Napęd M Hybrid w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l oraz klasycznym wysokoobrotowym charakterze zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic oraz silnik elektryczny o charakterystyce dostosowanej do tego modelu. Silnik spalinowy ma najnowszą technologię M TwinPower Turbo, międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW/585 KM oraz maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 145 kW/197 KM. Jego nominalny moment obrotowy wynosi 280 Nm, a przełożenie wstępne na wejściu do skrzyni biegów zwiększa go do efektywnej wartości 450 Nm.

Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego jest wzorowane na napędzie samochodu wyścigowego BMW M Hybrid V8. Maksymalna prędkość obrotowa ośmiocylindrowego silnika wynosi 7200 obr./min. W nowym BMW M5 stały ciąg odczuwalny jest aż do najwyższych obrotów i prędkości. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W połączeniu z pakietem M Driver limit ten można podnieść do 305 km/h.

Sportowy układ wydechowy nowego BMW M5 ma elektrycznie, płynnie sterowane przepustnice i typowe dla M dwie pary końcówek rur wydechowych, każda z czarnymi chromowanymi osłonami o średnicy 100 mm.

Zasięg na prądzie

W trybie w pełni elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h. Umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy o użytecznej pojemności energetycznej 18,6 kWh zapewnia zasięg elektryczny od 67 do 69 km wg WLTP. Jednostka Combined Charging Unit w BMW M5 umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie 4WD Sport ma wyraźnie odczuwalne większe przeniesienie na tylną oś. Oprócz tego do wyboru jest również tryb 2WD. Przeniesienie napędu na tylne koła przy wyłączonej dynamicznej kontroli stabilności jest odpowiednie na tor.

Zawieszenie o specjalnym zestrojeniu M

Konstrukcja zawieszenia nowego BMW M5 obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz pięciowahaczową oś tylną z niezależną kinematyką i elastokinematyką, a także wiele specjalnie dostosowanych do tego komponentów. Elektrycznie wspomagany zębatkowy układ kierowniczy z systemem M Servotronic i zmiennym przełożeniem jest sztywno przykręcony do ramy przedniej osi zapewniając optymalne wyczucie drogi.

Standardowe wyposażenie obejmuje również adaptacyjne zawieszenie M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym ze skrętnymi kołami tylnymi (maks. O 1,5°).

Waga, hamulce i cena

Nowe BMW M5 jest cięższe od poprzedniczki o pół tony i waży więcej o ok. 300 kg od najmocniejszej wersji nowej serii 5. By okiełznać tę moc zastosowano, poza napędem na cztery koła, także tylną oś skrętną. Opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne M połączone są ze zintegrowanym układem hamulcowym, który oferuje dwie charakterystyki wyczucia pedału hamulca. Wyposażenie standardowe obejmuje kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej. Są one standardowo wyposażone w opony High Performance.

Nowe BMW M5 na polskim rynku zostało wycenione na 680 tys. zł w wersji podstawowej.

Czytaj też:
Nowe BMW M5. V8 plus prąd równa się 727 koni mechanicznych
Czytaj też:
Nowe BMW M2. Jeden z najlepszych sportowców w świeżej odsłonie

Galeria:
Nowe BMW M5
Źródło: BMW