Koniec Audi A4. To sensacja, następca będzie się nazywać inaczej

Koniec Audi A4. To sensacja, następca będzie się nazywać inaczej

Audi A5
Audi A5 Źródło: Audi
Audi postanowiło wywrócić swoją gamę modelową do góry nogami. Po 30 latach odchodzi A4, a zastępuje je cała rodzina modeli A5. Będzie trochę zamieszania, ale tak naprawdę to dobra wiadomość.

Od 2024 roku, wraz z poszerzaniem gamy modelowej, Audi AG zmienia nomenklaturę swoich aut. Zarówno modele z napędem elektrycznym, jak i spalinowym wyróżnia cyfra w ich nazwie. Cyfry parzyste oznaczają pojazdy napędzane elektrycznie, a nieparzyste – z silnikami spalinowymi.

W swojej najnowszej odsłonie wieloletni bestseller, Audi A4, nazywa się Audi A5 i będzie produkowany w Neckarsulm. Na rynek trafia w czterech nowych wariantach: jako A5 Limousine i S5 Limousine oraz jako A5 Avant i S5 Avant. To pierwsze modele zbudowane na platformie PPC (Premium Platform Combustion).

Audi A5

Nowe modele są większe, zarówno pod względem długości, jak i szerokości od A4. Audi wzbogaca także wyposażenie standardowe, pozycjonując najnowsze A5 w klasie wyższej średniej.

Dynamiczny i muskularny wygląd zewnętrzny

Audi A5

Całkowicie przeprojektowana rodzina A5 zwraca uwagę nowym designem. Zmodyfikowane zostały proporcje z pokaźnym rozstawem osi, dużymi kołami i niskim, sportowym nadwoziem. W przypadku wersji Limousine profil charakteryzuje zarysowana długim łukiem sportowa, kompaktowa kabina, która płynnie przechodzi w tylną szybę w stylu coupé i kończy się wizualnie skróconą tylną pokrywą z krawędzią wyprofilowaną na kształt spojlera.

Tylna pokrywa – nowość w tym segmencie – otwiera się wraz z szybą, a jej wymiary ułatwiają dostęp do bagażnika. Jest to zupełnie nowa dla Audi koncepcja sedana. W przypadku odmiany Avant linia dachu łączy się ze zintegrowanym spojlerem dachowym oraz płaską tylną szybą. Wygląd A5 Avant z profilu podkreślają mocno nachylone tylne słupki.

Audi A5

Przód jest zdominowany przez szeroką i znacznie bardziej spłaszczoną osłonę Singleframe o trójwymiarowej strukturze plastra miodu. Łączy się ona ze smukłymi reflektorami. Tzw. miękki front zintegrowany został ze zderzakiem. Muskularne przetłoczenia nad przednimi i tylnymi kołami nawiązują do DNA designu Audi.

Nowości w cyfrowym oświetleniu

Audi A5

Rodzina Audi A5 oferuje teraz cyfrowe światła LED do jazdy dziennej z przodu oraz cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji z tyłu. Te ostatnie dysponują około 60 segmentami na cyfrowy panel OLED i coraz bardziej przyjmują rolę tylnych wyświetlaczy. Umożliwia to komunikację car-to-x i zwiększa bezpieczeństwo na drodze – na przykład za sprawą nowego oświetlenia komunikacyjnego. Efekty świetlne pojawiają się podczas otwierania i opuszczania samochodu. Trójwymiarowo zaprojektowane reflektory i tylne lampy oferują opcjonalne cyfrowe sygnatury świetlne.

Panoramiczny ekran Audi MMI i wyświetlacz head-up

Audi A5

W autach pojawia się nowa koncepcja obsługi. Nowe A5 integruje się z cyfrowym ekosystemem użytkowników i oferuje spersonalizowaną łączność. Wolnostojący panoramiczny ekran Audi MMI ma zakrzywiony kształt i wykorzystuje technologię OLED. Składa się z wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 11,9 cala oraz 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI. Uzupełnia to opcjonalny 10,9-calowy ekran MMI dla pasażera z przodu, który jest zintegrowany z deską rozdzielczą. Nowe A5 oferuje też konfigurowalny wyświetlacz head-up. Po raz pierwszy kierowca może teraz sterować za jego pomocą funkcjami samochodu oraz informacji i rozrywki.

Układ hybrydowy MHEV plus

Audi A5

Nowy układ MHEV plus, oparty na 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej, wspomaga silnik spalinowy, a jednocześnie zwiększa osiągi. Generator zespołu napędowego PTG może również zwiększyć moc silnika spalinowego o 18 kW (24 KM). Podczas wytracania prędkości PTG rekuperuje energię do akumulatora z mocą do 25 kW. W rezultacie, w ograniczonym zakresie, manewrowanie i parkowanie może odbywać się wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Silniki w chwili wprowadzenia na rynek

Audi A5

Podstawowy silnik to jednostka 2.0 TFSI o mocy 110 kW (150 KM). Opcjonalnie ten sam silnik występuje w wersji o mocy 150 kW (204 KM). Ta benzynowa jednostka TFSI korzysta z turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek (VTG). Czterocylindrowy silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Wariant o mocy 150 KM jest dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła, a 204-konny – z napędem na przednie koła lub quattro ultra.

Silnik 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) to dwulitrowy motor z generacji EA288 evo. Jednostka 2.0 TDI osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Jest dostępna z dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem na przednie koła lub quattro ultra. Silnik jest częściowo zelektryfikowany za pomocą nowego 48-woltowego układu MHEV plus.

Audi A5

Sportowy wariant S5 otrzymuje 3,0-litrowy silnik V6 TFSI o mocy 270 kW (367 KM). Po raz pierwszy wyposażono go w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VTG) oraz technikę MHEV plus.

Nowe A5 i Audi S5 będzie można zamawiać w Polsce od lipca 2024 r.

Czytaj też:
Nowe Audi Q6 E-tron. Model Performance ma największy zasięg
Czytaj też:
Nowe Audi Q6 i SQ6 e-tron. Auta mają najnowocześniejsze światła na rynku

Opracował:
Źródło: Audi