Drugi weekend lipca 2024 roku był areną Goodwood Festival of Speed – jednego z najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych na świecie, na którym rokrocznie celebrowana jest prędkość i elegancja w najwyższej formie. Jednym z głównych wydarzeń tegorocznej edycji Goodwood Festival of Speed był występ Polaków: pierwszy oficjalny przejazd współopracowanego przez grupę dealerską La Squadra z Katowic i studio projektowe Zagato z Mediolanu modelu AGTZ Twin Tail, poprowadzonego przez polskich zawodników.
Kultowy Goodwood Festival of Speed
Organizowany dorocznie Goodwood Festival of Speed od pierwszej edycji w 1993 r. wyrósł na jedno z najważniejszych wydarzeń branży motoryzacyjnej na świecie. Z nieformalnego pikniku dla sympatyków samochodów stał się areną globalnych premier nowych modeli i występu najcenniejszych eksponatów historycznych.
To, co wyróżnia festiwal, to że wszystkie z obecnych tu maszyn prezentowane są w formie dynamicznej: na liczącej 1,9 km trasie wyścigu górskiego prowadzącej przez należącą do inicjatora wydarzenia, Lorda Marcha, posiadłość Goodwood House. Co roku Festival of Speed, łączący najwykwintniejsze oblicze samochodów, koktajlowy styl brytyjskiej elity i sztukę reprezentowaną przez przygotowywaną specjalnie na ten jeden weekend co roku nową, majestatyczną rzeźbę artysty Gerry’ego Judaha, przyciąga 150 tys. widzów, a uwiecznione tu wydarzenia przechodzą do historii motoryzacji.
W tym roku jednym z głównych wydarzeń była dynamiczna premiera AGTZ Twin Tail: wspólnego dzieła grupy dealerskiej La Squadra z Katowic oraz najstarszego funkcjonującego włoskiego producenta nadwozi na indywidualne zamówienie, założonego w 1919 r. Atelier Zagato z Mediolanu.
Nowa filozofia supersamochodu
Projekt ma ambicję wyznaczyć nowy model tworzenia samochodów kolekcjonerskich, w ramach którego to dealer jest inicjatorem i nadzorcą procesu kreatywnego. Rewolucyjna jest również sama forma projektu, wyposażona w dwa alternatywne tyły nadwozia, długi i krótki, zależnie od potrzeb danej trasy i preferencji właściciela. Ten może samodzielnie montować i demontować przedłużony tył podczas trwającej zaledwie kilka minut operacji z pomocą dostarczonych wraz z samochodem narzędzi.
Rozwiązanie opowiada historię bohatera motorsportu stanowiącego inspirację dla polsko-włoskiego przedsięwzięcia: Alpine A220 z 1968 r. – które największe sukcesy odniosło po radykalnej decyzji skrócenia jego aerodynamicznego tyłu o 30 cm. Wtedy też zaczął on odnosić sukcesy w rajdach i wyścigach górskich. Właśnie ten oryginalny, blisko sześćdziesięcioletni egzemplarz towarzyszył AGTZ Twin Tail podczas jego premierowych przejazdów.
Wreszcie w ruchu
Premiera dynamiczna AGTZ Twin Tail to kontynuacja europejskiego touru modelu, który zaczął się w tym sezonie od zamkniętej premiery statycznej w Atelier Zagato w Mediolanie oraz publicznej na Fuoriconcorso nad jeziorem Como. Następnie kontynuowany był na brytyjskim spotkaniu właścicieli supersamochodów Supercar Driver Secret Meet oraz konkursie elegancji Heveningham Hall.
O ile dotychczas projekt ten dał się poznać od swojej statycznej strony, w Goodwood House AGTZ Twin Tail pokazał, jak jeździ, z wyczynowej konstrukcji z nadwoziem z włókna węglowego oraz centralnie umieszczonym silnikiem o mocy 300 KM. Na przestrzeni trwającego cztery dni festiwalu w hrabstwie Sussex samochód poprowadzili polscy zawodnicy motorsportowi, wśród nich Gosia Rdest, zawodniczka Alpine Cup Series.
Czytaj też:
Mini z dwoma modelami John Cooper Works na Goodwood Festival of SpeedCzytaj też:
Toyota na Goodwood Festival of Speed 2024 z GR Yarisem w roli głównej