Formuła 1. Audi wybrało strategicznego paliwowego partnera

Formuła 1. Audi wybrało strategicznego paliwowego partnera

Audi i BP w F1
Audi i BP w F1 Źródło: Audi, BP
Partnerem teamu Formuły 1 Audi zostało BP. To ten paliwowy gigant opracuje wymagane przepisami paliwo, ale też dostarczy innych potrzebnych elementów, no i przede wszystkim pieniędzy.

Audi przygotowuje się do wejścia do królowej motorsportu Formuły 1 w 2026 roku. Wtedy to również zostaną wprowadzone nowe przepisy techniczne FIA F1, obejmujące zwiększoną elektryfikację i wykorzystanie zaawansowanego zrównoważonego paliwa. Audi sprzymierzyło się więc z BP, by obie marki połączyły swoją wiedzę techniczną.

Dzięki nowemu partnerstwu, BP dostarczy paliwo i specjalistyczne środki smarne Castrol (należy do BP). Zresztą nie po raz pierwszy, firmy ściśle współpracują ze sobą od prawie dwóch lat, wspólnie opracowując paliwa BP i produkty Castrol. Teraz wszystko zostało sformalizowane, co znajdzie też swoje odzwierciedlenie na przyszłym bolidzie F1 Audi, który jest opracowywany, zagości na nim logo BP.

Nowe przepisy w F1

Współpraca obejmuje opracowanie określonego przez FIA paliwa Advanced Sustainable, wymaganego przez regulamin techniczny FIA F1 od 2026 roku. Aby spełnić te wymagania, paliwo musi ograniczać emisję gazów cieplarnianych w stosunku do benzyny wytwarzanej z paliw kopalnych o co najmniej 65 proc.

BP będzie również opracowywać i dostarczać Audi gamę niestandardowych smarów i smarów Castrol, w tym Castrol Edge, olej silnikowy Castrola do silnika V6 turbo. Komponenty elektryczne jednostki napędowej Audi F1 będą korzystać z gamy płynów do pojazdów elektrycznych Castrol ON.

Sponsoring zespołu fabrycznego Audi F1

Obie firmy uzgodniły również długoterminowy sponsoring, w ramach którego BP stanie się pierwszym oficjalnym partnerem przyszłego zespołu fabrycznego Audi w Formule 1. Obejmie to prawa marketingowe i brandingowe dla marek BP, Castrol i Aral (Aral jest marką paliwową i detaliczną BP w Niemczech).

Produkty Castrol są używane w każdym fabrycznym programie sportów motorowych Audi. Zaczęło się to w latach 80-tych w Rajdowych Mistrzostwach Świata z Audi Quattro. Castrol był również partnerem Audi w FIA World Endurance Championship (WEC), 24-godzinnym wyścigu Le Mans, FIA World Rallycross Championship, FIA Formula E World Championship oraz w serii wyścigów DTM. Dwulitrowy czterocylindrowy silnik turbo opracowany przez Audi i używany w DTM w latach 2019 i 2020, stał się najbardziej udanym silnikiem w erze klasy 1 DTM z olejami Castrol i paliwem opracowanym przez Aral.

Atrakcyjne partnerstwo

– Cieszymy się, że możemy przenieść nasze partnerstwo na wyższy poziom, do Formuły 1. Audi to Przewagę dzięki technice, a BP i Castrol również dążą do dostarczania najlepszych technologii w dziedzinie paliw i środków smarnych. To idealne połączenie. Nawiązanie współpracy na tak wczesnym etapie jest silnym sygnałem dla przyszłego zespołu fabrycznego Audi F1. Widzimy, jak atrakcyjny jest projekt Audi F1 i jak wiele renomowanych firm chce współpracować z Audi w Formule 1 – skomentował ogłoszenie współpracy Andreas Seidl, dyrektor generalny zespołu Audi F1.

– To partnerstwo ma dla nas ogromne znaczenie. Od 2026 r. w Formule 1 będzie istniała silna konkurencja w dziedzinie zrównoważonych paliw. Biorąc pod uwagę wysoki potencjał, ważne było dla nas rozpoczęcie testów paliwa pod koniec 2022 r. z BP jako naszym partnerem. Proces spalania jest bardzo złożony i można go zoptymalizować tylko poprzez opracowanie silnika w połączeniu z właściwościami paliwa. Dlatego w Audi Formula Racing, gdzie jesteśmy bardzo zaawansowani w rozwoju jednostek napędowych Audi F1, intensywnie wykorzystujemy wszystkie trzy jednocylindrowe stanowiska testowe dozwolone przez przepisy FIA do rozwoju paliwa. Jestem przekonany, że współpraca z BP i Castrol zapewni nam doskonałą pozycję – dodał Adam Baker, CEO Audi Formula Racing GmbH.

Czytaj też:
Formuła 1. Szefowie zespołu Audi mówią o postępach w pracach nad silnikiem
Czytaj też:
Audi w Formule 1. Dlaczego dopiero w 2026 roku?
Czytaj też:
Starty w Formule 1 dopiero za 2 lata, ale Audi ma już kierowcę

Opracował:
Źródło: Audi, BP