Nowa Škoda Kodiaq oraz nowa Škoda Superb otrzymały maksymalne pięć gwiazdek w niezależnym teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Wynik ten kontynuuje serię najwyższych ocen dla pojazdów czeskiego producenta, mimo wprowadzenia bardziej rygorystycznych kryteriów oceny w 2023 roku.
Najwyższe oceny za ochronę dorosłych i dzieci
Zgodnie z bardziej rygorystycznymi kryteriami ustanowionymi w 2023 r. przez niezależny Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), nowa Škoda Superb wraz z nową Škodą Kodiaq, otrzymały pięciogwiazdkowe oceny. Kodiaq uzyskał 84 proc. całkowitej maksymalnej liczby punktów, zdobywając 89 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, 83 proc. za ochronę dzieci, 82 proc. za bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i 78 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo.
Superb uzyskał 87 proc. całkowitej maksymalnej liczby punktów, zdobywając 93 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, 87 proc. za ochronę dzieci, 82 proc. za bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i 80 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Ocena ta plasuje Škodę Superb jako drugi najbezpieczniejszy samochód w rankingu Euro NCAP 2024.
– Cieszymy się z pięciogwiazdkowych ocen dla Škody Kodiaq drugiej generacji i Škody Superb czwartej generacji w teście Euro NCAP. Jesteśmy szczególnie dumni z naszych dobrych wyników w zakresie ochrony dzieci. Fakt, że przedłużyliśmy udany rekord pięciogwiazdkowych ocen dla naszych pojazdów potwierdza nasze wyraźne zaangażowanie w najwyższe standardy bezpieczeństwa – skomentował Johannes Neft, członek zarządu Škoda Auto ds. rozwoju technicznego.
Bezpieczeństwo pasywne w obu modelach
Karoseria obu modeli zawiera formowane na gorąco elementy ze stali o wysokiej wytrzymałości. Stal ta jest wykorzystywana głównie w słupkach A i B, zaporze ogniowej i tunelu środkowym. W razie wypadku pasażerowie obu modeli są chronieni nie tylko przez sztywne nadwozie i strefy zgniotu, ale także przez dziesięć poduszek powietrznych w Škodzie Superb i do dziewięciu w Škodzie Kodiaq, w tym centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami, która znalazła się w obu samochodach.
Systemy wspomagające kierowcę
Systemy wspomagające w obu modelach ostrzegają kierowcę o potencjalnych kolizjach i aktywnie pomagają im zapobiegać lub minimalizować ich skutki. Należą do nich:
-
Front Assist z funkcją predykcyjnej ochrony pieszych i rowerzystów,
-
Side Assist, w tym Rear Traffic Alert,
-
Collision Avoidance Assist,
-
Turn Assist,
-
Crossroad Assist,
-
Exit Warning.
System Travel Assist wspiera kierowcę w kontrolowaniu pojazdu, wraz z tempomatem adaptacyjnym (ACC), oraz adaptacyjnym Lane Assist z rozpoznawaniem robót drogowych, Crew Protect Assist, Traffic Jam Assist i Emergency Assist.
Nowe czujniki nanoradarowe umieszczone w prawym i lewym rogu przedniego zderzaka dodatkowo zwiększają wydajność systemów wspomagających, takich jak Front Assist czy Crossroad Assist. Nano-czujniki radarowe w tylnym zderzaku zwiększają zasięg systemu Side Assist. Nowy Attention and Drowsiness Assist monitoruje zachowanie kierowcy, ocenia jego potencjalny poziom zmęczenia i w razie potrzeby uruchamia wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.
Oceny Euro NCAP od 1997 roku
Założony w 1997 roku, z siedzibą w Leuven w Belgii, Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP) jest efektem współpracy ministerstw transportu, automobilklubów, stowarzyszeń ubezpieczeniowych i instytutów badawczych z 8 krajów europejskich.
Od 2020 r. co trzy lata wprowadzane są poprawki do kryteriów, rozszerzając zakres o dodatkowe aspekty bezpieczeństwa, takie jak funkcja połączenia alarmowego i przesyłanie informacji o uszkodzeniach pojazdu na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych.
Czytaj też:
Nowe Škody Superb i Kodiaq w Polsce jako hybrydy ładowane z gniazdkaCzytaj też:
Škoda Superb w wersji bardziej prestiżowej. Liftback już w salonach