Dwie bardzo mocne Panamery w salonach. Jedna kosztuje grubo ponad 1 mln zł

Dwie bardzo mocne Panamery w salonach. Jedna kosztuje grubo ponad 1 mln zł

Porsche Panamera
Porsche Panamera Źródło: Porsche
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid to hybryda plug-in o mocy 782 KM i 1000 Nm momentu obrotowego. To okręt flagowy i najszybsza topowej klasy limuzyna na północnej pętli Nürburgringu. Z kolei Panamera GTS to usportowiona wersja z benzynowym silnikiem V8 biturbo o mocy 500 KM. Oba modele wchodzą na rynek.

Do gamy modelu Porsche Panamera dołączają dwa szczególnie mocne warianty o różnych usposobieniach: Panamera GTS jest dynamiczną sportową limuzyną gwarantującą wrażenia z jazdy. Z kolei Panamera Turbo S E-Hybrid plasuje się na samym szczycie serii modelowej, jako ta najmocniejsza, najszybsza i najbardziej luksusowa. Ten topowy model jest nowym rekordzistą w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Nürburgring.

Oba modele są napędzane udoskonalonym 4,0-litrowym silnikiem V8 biturbo, z którego korzysta już Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Ta mocna jednostka została przygotowana do spełnienia rygorystycznych wymagań normy emisji Euro 7. Zmiana turbosprężarki typu twin-scroll na single-scroll skraca fazę nagrzewania katalizatorów. Także 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów Porsche (PDK) została zasadniczo przeprojektowana. Dzięki optymalizacji komponentów jest ona w stanie przenieść ogromny moment napędowy wariantu Turbo S E-Hybrid.

Najmocniejsza Panamera: Turbo S E-Hybrid

Porsche Panamera

Nowa Panamera Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza seryjna Panamera w dotychczasowej historii modelu. Jej silnik V8 biturbo osiąga 441 kW (599 KM), a moc jednostki elektrycznej – całkowicie zintegrowanej z obudową i obwodem chłodzenia skrzyni PDK – wynosi 140 kW (190 KM). W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 75 kW (102 KM), do 575 kW (782 KM), a systemowy moment obrotowy wzrósł o 150 Nm, do 1000 Nm. Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy (o 0,5 s szybciej niż poprzednik) i rozwija prędkość maksymalną 325 km/h (+25 km/h).

Porsche Panamera

W porównaniu z poprzednią generacją hybrydowy układ napędowy zapewnia większy zasięg na napędzie elektrycznym i lepszą dynamikę, a to wszystko w połączeniu z szybszym ładowaniem. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 25,9 kWh brutto magazynuje o 45 proc. więcej energii niż ten stosowany wcześniej. W rezultacie najmocniejsza Panamera w trybie elektrycznym oferuje zasięg do 88 km (cykl WLTP). Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji. Przy odpowiednim źródle zasilania pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 100 proc. w ciągu około 2 godzin i 39 minut.

Charakterystyczny design modeli Turbo

Porsche Panamera

Model wyróżnia się za pomocą charakterystycznego tylnego zderzaka oraz przedniego pasa z wykończeniami w kolorze nadwozia. Całość uzupełniają chromowane końcówki układu wydechowego w odcieniu Dark Bronze. Standardowe wyposażenie Turbo S E-Hybrid obejmuje hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z żółtymi zaciskami.

Wyłącznie dla odmian Turbo zarezerwowano akcenty w eleganckim szarym odcieniu Turbonite o metalizowanym połysku. W przypadku Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid otrzymują go między innymi przednie prowadnice powietrza, pas tylnego zderzaka oraz kute 21-calowe obręcze Panamera Turbo S mocowane centralną śrubą. Porsche wykorzystuje Turbonite również we wnętrzu, na przykład na listwach ozdobnych i pasach bezpieczeństwa, elementach obsługi w konsoli środkowej oraz na kierownicy. Kontrastowe przeszycia w kolorze Turbonite zdobią fotele, panele drzwi, deskę rozdzielczą i dywaniki podłogowe. Podsufitka jest w całości pokryta przypominającym zamsz materiałem Race-Tex.

Wyposażenie Panamery Turbo S E-Hybrid

Porsche Panamera

Porsche standardowo wyposaża topowego przedstawiciela serii Panamera w zawieszenie Porsche Active Ride. To podwozie jest połączone z 400-woltowym układem wysokiego napięcia i dlatego można je zastosować tylko w wariantach z napędem E-Hybrid. Każdy amortyzator korzysta tu z elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej, która aktywnie wytwarza siły w kierunku odbicia lub ugięcia. W ten sposób zawieszenie niemal w pełni kompensuje ruchy nadwozia i podczas dynamicznych manewrów utrzymuje je w poziomej pozycji.

Gama wyposażenia Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid obejmuje także wszystkie układy kontroli dynamiki jazdy, skrętną tylną oś, wspomniane hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z tarczami hamulcowymi o średnicy 440 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nagłośnienie Bose.

Zwinniejsza Panamera: GTS

Porsche Panamera

GTS oznacza Gran Turismo Sport. Samochody Porsche z gamy GTS oferują zawsze więcej sportowego charakteru. Nowa Panamera GTS wyróżnia się podwoziem skonfigurowanym pod kątem wysokich osiągów, pakietem SportDesign oraz sportowym wnętrzem. To purystyczny i zwinny wariant sportowej limuzyny.

Główną rolę w odgrywa unowocześniony silnik V8 biturbo. Jednostka generuje moc 368 kW (500 KM), a więc o 20 KM wyższą niż napęd oferowany w poprzedniku. Przekłada się to na lepsze właściwości jezdne i dynamikę, a także na lepszą efektywność. Czterodrzwiowy samochód sportowy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozwija prędkość maksymalną 302 km/h. Standardowy sportowy układ wydechowy został specjalnie opracowany, aby wygenerować mocny dźwięk.

Porsche Panamera

Panamera GTS seryjnie oferuje dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM o sportowej konfiguracji. W połączeniu ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia to zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcje. Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego PTV Plus odpowiada za optymalny rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zabiegi te pozwoliły zwiększyć stabilność i zmniejszyć przechyły poprzeczne i wzdłużne w całym zakresie prędkości.

Modele Porsche GTS można rozpoznać po charakterystycznym sportowym wzornictwie. Czarne logo GTS po bokach i z tyłu samochodu, unikalny przedni pas, przyciemniane reflektory LED Matrix HD oraz tylne lampy, a także czerwone zaciski hamulców również nadają Porsche Panamera GTS tożsamość. Standardowy pakiet sportowy obejmuje także elementy wykończenia nadwozia w kolorze czarnym, o satynowo-matowym połysku. Należą do nich osłony progów, wstawki w przedniej sekcji, listwy wokół bocznych szyb oraz tylny zderzak. Są też 21-calowe obręcze Turbo S mocowane centralną śrubą, lakierowane na odcień Anthracite Grey.

Wprowadzenie na rynek i ceny

Porsche Panamera

Panamera Turbo S E-Hybrid oraz Panamera GTS z nadwoziem sportowej limuzyny są już dostępne w sprzedaży. Ceny Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid startują od 1 111 000 zł, a Panamera Turbo S E-Hybrid Executive – od 1 166 000 zł. Panamera GTS kosztuje od 764 000 zł. Dostawy rozpoczną się jesienią 2024 roku.

Opracował:
Źródło: Porsche