Zmiany, które wprowadzi czwarta dyrektywa w sprawie praw jazdy, jaką zaproponowała Komisja Europejska w marcu 2023 roku mają spowodować zmniejszenie ilości wypadków, do jakich dochodzi w całej Europie.
Zmiany czekają najmłodszych kierowców
Jedną z reform ma być obniżenie minimalnego wieku, który ma być niezbędny do uzyskania prawa jazdy do kierowania pojazdami osobowymi i ciężarowymi do 17. roku życia. Jest jeden kruczek – zanim młody kierowca osiągnie pełnoletność, będzie musiał prowadzić pojazd wyłącznie pod okiem doświadczonego kierowcy.
Dodatkowo najmłodsi nie będą mogli prowadzić w nocy – konkretnie w przedziale od północy do 6 rano. Reformy zakładają również dopuszczalny limit alkoholu we krwi. Przez dwa lata dla początkujących kierowcy wynosiłby 0,0 procent.
Jak podaje Fakt, europarlament planuje także zmienić limit dopuszczalnej masy samochodów, które będzie można prowadzić, mają prawo jazdy kategorii B. W tym momencie posiadacze tego prawa jazdy mogą poruszać się pojazdami o wadze do 3,5 tony wraz z doczepionymi przyczepami o wadze 750 kilogramów. Reforma zakłada rozszerzenie uprawnień o kampery.
Wirtualne prawo jazdy
Cyfrowe prawo jazdy ma obowiązywać w całej Unii Europejskiej – jeśli zmiany zostaną wprowadzone, będzie zawierało te same informacje co jego fizyczny odpowiednik i oraz dodatkowe elementy, mające na celu łatwiejsze identyfikowanie kierowców.
Za cel w tym kontekście Unia Europejska wzięła wprowadzenie tego samego, wirtualnego prawa jazdy dla wszystkich kierowców w UE. Na fizycznych dokumentach z kolei zobaczymy kod QR. Dzięki niemu policja ma mieć łatwiejszy dostęp do danych z rejestrów, a co za tym idzie – funkcjonariusze będą mogli łatwiej karać kierowców łamiących przepisy.
Czytaj też:
Uwaga kierowcy! Nawet 4 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych za... brak cierpliwościCzytaj też:
„Poprosił o postój i kupił mi napój”. Niepokojące zjawisko w taksówkach na aplikację