„Małpki” na stacjach benzynowych. Młodzi Polacy zabrali głos

„Małpki” na stacjach benzynowych. Młodzi Polacy zabrali głos

Picie alkoholu przy stacji paliw
Picie alkoholu przy stacji paliw Źródło: Shutterstock
Alkohol w Polsce jest problemem, przyznają to wszyscy. Tymczasem stacje benzynowe pełnią w naszym kraju rolę całodobowych sklepów monopolowych. Co sądzi o tym młodzież?

Niedawno o „małpkach”, czyli butelkach mocnego alkoholu, których miliony sprzedawane są każdego dnia, a połowa litrażu schodzi z półek sklepowych do południa, wypowiedział się rząd. – Ekonomiczna dostępność małpek jest bardzo wysoka. Niepokoi to, że tak dużo się ich sprzedaje – powiedział Andrzej Domański, minister finansów. Urzędnik w wypowiedzi połączył dwa wątki: dostępność, fatalnie zwiększająca spożycie, co ma przełożenie na pogorszenie się stanu zdrowia Polaków (alkoholizm) oraz cenę „małpek”, które są zwyczajnie tanie.

Stacje to sklepy monopolowe

Tymczasem nie ustają dyskusje na temat sprzedaży małpek na stacjach benzynowych. Nocami, to stacje benzynowe pełnią rolę całodobowych sklepów monopolowych. Na „małpki”, choć nie tylko na nie, przeznaczone są specjalne lodówki, eksponowane przy kasach.

O to, co na temat alkoholu w ogóle na stacjach paliw sądzą młodzi ludzie, postanowili zapytać naukowcy z UCE Research i Grupy Blix, na zlecenie „Rzeczpospolitej”. No i okazało się, że stało się to, co wcześniej wróżyli eksperci: że świadomość szkodliwości alkoholu wśród młodych ludzi rośnie.

Połowa Polaków jest na nie

Liczba młodych ludzi w wieku 18-35, którzy nie akceptują sprzedawania alkoholu na stacjach benzynowych, sięgnęła niemal połowy. Aż 28 proc. badanych powiedziało „zdecydowanie nie” handlowi alkoholem na stacjach benzynowych nocą. Z kolei odpowiedź „raczej nie” zaznaczyło kolejne 20,7 proc.

Po drugiej stronie barykady są wolnościowcy, którym alkohol na stacjach benzynowych nie przeszkadza. Odpowiedź „zdecydowanie nie” zakazowi zaznaczyło 15,7 proc. Kolejne 25,2 proc. uznało, że „raczej nie” chciałoby wprowadzenia zmian w prawie. 10,4 proc. młodych w wieku 18-35 lat nie ma zdania w tej sprawie.

„Rzeczpospolita” cytuje Krzysztofa Łuczaka, głównego ekonomistę Grupy Blix. – Coraz więcej młodych ludzi zwraca uwagę na zdrowy styl życia i unikanie ryzykownych zachowań, w tym nadużywania alkoholu. W kontekście rosnącej świadomości społecznej na temat problemów związanych z alkoholem oraz trendów promujących zdrowy styl życia, wyniki te nie są zaskakujące – mówi Krzysztof Łuczak dla periodyku.

Czytaj też:
Alkohol na stacjach benzynowych. Minister wskazała datę
Czytaj też:
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach. W tych godzinach nie kupimy

Opracował:
Źródło: Rzeczpospolita / UCE Research, Grupa Blix