Polskie wraki. Niech ich ogromny odsetek nie próbuje wjazdu do SCT

Polskie wraki. Niech ich ogromny odsetek nie próbuje wjazdu do SCT

Ruta wydechowa
Ruta wydechowa Źródło: Fotolia / WS-Design
Firmy zajmujące się badaniem historii pojazdów biją na alarm. Z ich danych wynika, że Polska stoi wrakami, z których ogromna część nie może wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu w Warszawie, a docelowo do tworzonych w innych miastach SCT.

Przypomnijmy, od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu. Jej obszar jest wyłączony dla samochodów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2. Do warszawskiej SCT nie wjadą także pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub nieodpowiadające normie Euro 4. Są oczywiście wyjątki i jest ich całkiem sporo.

Wraki w Polsce: ich liczba poraża

Jak się okazuje, takie samochody, naprawdę wiekowe, nie są w Polsce rzadkością. Według zgromadzonych przez Carfax danych, używki, wobec których zażądano historii pojazdu (badaniem jej w Europie i Amerykach zajmuje się firma), stanowią 1/3 w przypadku diesla i 20 proc. w przypadku benzyny.

Granice SCT

W bazie Carfaxu, spośród weryfikowanych używanych aut, 46 proc. stanowiły te napędzane wyłącznie benzyną, 37 proc. natomiast posiadało silniki Diesla. 20 proc. aut benzynowych było wyprodukowanych przed 1997 rokiem, a zatem nie spełniało wspomnianej normy. Z kolei dla diesli sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. z bazy wynika, że już teraz 1/3 samochodów nie kwalifikuje się do wjazdu do Strefy, a ponieważ 45 proc. z nich nie spełnia normy Euro 5, to po 2026 roku właśnie tyle nie wjedzie do SCT (zasady wjazdu do SCT zostaną wówczas zaostrzone).

Polskie i światowe SCT

Przypomnijmy dwie sprawy. Po pierwsze wkrótce swoje Strefy Czystego Transportu będą miały Kraków i Wrocław, a za nimi najpewniej inne polskie miasta. Tymczasem pierwsza warszawska SCT ma 37 km kwadratowych, obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Jej kolejne, ostrzejsze etapy strefy będą wdrażane w 2-letnich odstępach, do 2032 roku.

Stref Czystego Transportu w Europie jest grubo powyżej 300 (320 było w 2022 roku). Do 2025 roku będzie ich 500. Docelowo starymi autami nie będzie można wjeżdżać do większości miast. A po 2035 roku zakazana zostanie produkcja emitujących zanieczyszczenia samochodów. Jeśli nic się nie zmieni, co wcale nie jest pewne.

Czytaj też:
Zaskakujący efekt Stref Czystego Transportu. Wielu Polaków gotowych wymienić szroty
Czytaj też:
W Warszawie rusza Strefa Czystego Transportu. Bez tego elementu można dostać mandat

Opracował:
Źródło: Carfax