Na układ hamulcowy składają się tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe. Trzecim elementem są przewody hamulcowe. I to właśnie o nich zapominają kierowcy. Co sądzą o tym eksperci? Ano nie mają wątpliwości, że skupienie się wyłącznie na grubości tarcz i stanie klocków hamulcowych jest błędem. Przewody hamulcowe mają bezpośredni wpływ na skuteczność hamowania i ogólne bezpieczeństwo pojazdu. Bez nich nawet właściwe tarcze i klocki są bezużyteczne.
Przypomnijmy, że przewody hamulcowe przenoszą siłę hydrauliczną z pedału hamulca na inne elementy, takie jak tłoczki i cylinderki hamulcowe. Zadaniem przewodów jest zapewnienie, że ciśnienie płynu hamulcowego jest przekazywane właściwie. Wtedy hamulce działają prawidłowo. Uszkodzenie przewodów skutkuje utratą ciśnienia w układzie. W dobrym przypadku to wydłuża drogę hamowania. W złym: uniemożliwia zatrzymanie się.
Różnica między przewodami
Są dwa główne typy: sztywne i elastyczne. Sztywne wykonuje się najczęściej ze stali lub miedzi. Dystrybuują one płyn hamulcowy na dłuższe odcinki w samochodzie.Przewody elastyczne łączą wspomniane przewody z zaciskami hamulcowymi.
Uszkodzenie przewodów hamulcowych prowadzi do poważnych konsekwencji. Jeśli chodzi o przewody sztywne, wrogiem jest korozja. Ta z kolei może skutkować rozszczelnieniem się układu lub zatykania przepływu płynu. Natomiast przewody elastyczne mogą tracić swoją elastyczność, co doprowadza do ich pękania lub deformacji.
Wymiana może być najlepszym wyjściem
Eksperci wskazują, że regularne sprawdzanie przewodów hamulcowych jest konieczne podczas każdej większej kontroli pojazdu, a już na pewno przy wymianie klocków hamulcowych. – Specjaliści w warsztatach powinni szczególną uwagę zwracać na wszelkie oznaki zużycia przewodów, takie jak pęknięcia, wycieki płynu czy deformacje, które mogą być sygnałem do natychmiastowej wymiany. Wymiana przewodów elastycznych i sztywnych powinna być wykonana zgodnie z zaleceniami producenta oraz przy użyciu certyfikowanych części zamiennych, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Czytaj też:
5 mitów na temat klocków hamulcowych. W co najmniej 2 wierzysz na pewnoCzytaj też:
Jakie są objawy przegrzanych klocków hamulcowych?