Nowa technologia we wszystkich Oplach. Oznacza mniejsze zużycie paliwa

Nowa technologia we wszystkich Oplach. Oznacza mniejsze zużycie paliwa

Opel Frontera
Opel Frontera Źródło: Stellantis
Opel wprowadził nową technologię miękkiej hybrydy do wszystkich swoich samochodów osobowych: od Corsy przez Astrę, Mokkę i Grandlanda, aż po nową Fronterę. Jak funkcjonuje miękka hybryda i jakie realnie przynosi korzyści?

Nowe modele Opla z 48-woltową technologią hybrydową umożliwiają jazdę zelektryfikowaną i oszczędzanie paliwa bez konieczności zmiany wyrobionych nawyków dotyczących jazdy, jak informuje Opel.

Dołączył Opel Frontera

Najnowszym nabytkiem w gamie jest Opel Frontera Hybrid. Rodzinny SUV jest teraz dostępny z technologią 48-woltową, kosztuje od 102 900 zł (cena detaliczna w Polsce z VAT). Frontera Hybrid jest zasilana 1,2-litrowym silnikiem benzynowym turbo o mocy 74 kW (100 KM). Został on skonstruowany specjalnie do pracy w technologii hybrydowej. Pracuje w połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW (28 KM) i zelektryfikowaną sześciobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Jeśli ktoś ma ochotę na mocniejsza hybrydę, to Frontera Hybrid jest również dostępna w wersji z silnikiem turbo o mocy 100 kW (136 KM) w cenie zaczynającej się od 108 200 zł.

Hybrydy w innych Oplach

W technologię miękkie hybrydy wyposażone są także inne modele Opla. Wśród nich jest mały samochód miejski, czyli Opla Corsę oraz zbudowany na jej bazie crossover, czyli Opel Mokka. Miękkie hybrydy w klasie kompaktowej to Ople Astra i Astra Sports Toure. Gamę zamyka topowy SUV-a Opla: Grandland.

Jak informuje Opel, kompaktowa 48-woltowa technologia hybrydowa pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 18 procent (tak dzieje się w przypadku Corsy) w porównaniu z podobnym modelem wyposażonym w silnik spalinowy. Jak działa? W czasie codziennej jazdy po mieście silnik benzynowy i elektryczny współpracują ze sobą lub pracują oddzielnie w zależności od potrzeb. Od pierwszego naciśnięcia pedału przyspieszenia, do uruchamiania modeli Opla zawsze wykorzystuje się silnik benzynowy. Napęd elektryczny wspomaga silnik benzynowy podczas przyspieszania i ruszania z miejsca. Silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Kilka trybów jazdy

Kierowcy samochodów hybrydowych mogą żonglować między trzema trybami jazdy: Eco, Normal i Sport. W trybie Sport silnik benzynowy jest zawsze włączony. Kontrolować najważniejsze wskazania dotyczące bieżącego trybu jazdy i stanu zużycia energii można za pomocą wyświetlacza. Wyświetlacz informacyjny kierowcy daje teraz dodatkowo kilka specjalnych funkcji. Cyfry na cyfrowym wyświetlaczu prędkości świecą na biało, gdy pracuje silnik benzynowy. Gdy zostanie on wyłączony i pojazd będzie napędzany wyłącznie elektrycznie, wypełnienie wskaźników zmieni się na kolor niebieski.

Na dodatek stały wyświetlacz wykorzystania mocy (zastępujący obrotomierz) informuje kierowcę, czy napęd pracuje w trybie Power (pojazd zapewnia maksymalną moc, silnik spalinowy i elektryczny pracują jednocześnie), Eco (pojazd w danym momencie pracuje z najlepszą wydajnością energetyczną (silnik benzynowy lub silnik elektryczny), czy Charge (pojazd zwalnia i odzyskuje energię).

Części składowe układu hybrydowego:

  • Trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (skonstruowany specjalnie z myślą o technologii hybrydowej i spełnieniu normy emisji spalin Euro 6e), który działa w tzw. cyklu Millera.
  • Nowa zelektryfikowana sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem dla napędów hybrydowych.
  • Elektryczny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi zintegrowany ze skrzynią biegów, który wytwarza maksymalną moc na poziomie 21 kW (28 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 55 Nm.
  • Rozrusznik-generator napędzany paskiem (również oparty na technologii 48 V).
  • Akumulator litowo-jonowy 48 V o pojemności użytkowej 432 Wh (890 Wh brutto), który jest ładowany poprzez rekuperację.
  • Dwie instalacje elektryczne: instalacja niskiego napięcia 12V zasilająca wyposażenie samochodu (np. elektryczne szyby, system informacyjno-rozrywkowy) oraz instalacja 48V do zasilania układu hybrydowego.
  • Konwerter prądu stałego do przesyłania energii elektrycznej z sieci 48 V do sieci 12 V.

Czytaj też:
6 nowych hybryd Stellantisa. Auta różnych marek z tymi samymi napędami
Czytaj też:
Nowy Opel Frontera na polskim rynku. Cennik pozytywnie zaskakuje

Opracował:
Źródło: Stellantis