Jeśli pomyśleliście, że branża motoryzacyjna nie może być bardziej zatłoczona, nowy gracz chce wejść do gry. Producent telewizorów i elektroniki Sharp zamierza współpracować z tajwańską firmą Foxconn, największym na świecie realizatorem kontraktów elektronicznych. Koncern jest lepiej znany jako jedna z firm, która produkuje iPhone’a (największa z nich). Ich pierwszym wspólnym wysiłkiem Sharp LDK+.
Elektryczny minivan o pudełkowym kształcie i minimalistycznej sylwetce oraz wielu ciekawych funkcjach tak naprawdę zaczął się od koncepcji takiego auta, która była crossoverem i nazywała się Foxconn Model C. Potem koncepcja została zmieniona i przekształcona w minivana. Sharp wykorzystał w pełni ten duży dach, dopasowując doń własne panele słoneczne i dodając akumulator, który ma funkcję dwukierunkowego ładowania. Bateria ma służyć do pobierania energii z sieci, ale także do oddawania jej w przypadku sytuacji kryzysowych, takich jak awaria zasilania spowodowana zjawiskiem naturalnym, czy innym.
Technologiczny minivan
Przeszklone wnętrze minivana ma być wystarczająco duże, aby pomieścić ogromny 65-calowy ekran i tylne obracające się siedzenia. Sharp twierdzi, że LDK+ będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję, która zgromadzi informacje z urządzeniach domowych w celu dostosowania parametrów ekranu. Ekran, a właściwie wielki wyświetlacz, ma być zamontowany z tyłu i służyć nie tylko do rozrywki, ale także pełnić funkcję mobilnego biura.
W tej chwili specyfikacje techniczne auta stanowią tajemnicę. Sharp nie ukrywa jednak, że podobne auto już porusza się po Tajwanie, zostało nazwane Foxtron C.
Wspomniany minivan Foxtron C ma 231 koni mechanicznych, 500 km zasięgu, 4,7 metra długości i 1,9 metra szerokości. Rozstaw osi to 2,9 metra. Podobno elektryczny minivan Sharpa ma się od niego nieco różnić.
Dziennikarze Automotive News rozmawiali z ważnym managerem Sharpa o ambicjach firmy dotyczących wejścia do świata motoryzacji. Kazuma Naito, menedżer ds. rozwoju oprogramowania w dziale innowacji Sharp, powiedział, że celem firmy jest rozpoczęcie sprzedaży samochodu do 2030 roku.
Większe plany, wspólne plany
Dodajmy, że tajwański Foxconn jest właścicielem 66 proc. akcji japońskiego Sharpa, nie jest więc zaskoczeniem, że obie firmy współpracują, aby wprowadzić elektryki na rynek do końca dekady. W pierwszej fazie Sharp chce sprzedawać samochody elektryczne rodzimej w Japonii, ma je budować w kraju, na Tajwanie (przez Foxconn) lub w Chinach.
Sharp nie jest jedynym gigantem technologicznym z Japonii, który w ostatnich latach wszedł do branży samochodowej. Sony połączyło siły z Hondą, aby uruchomić produkcję wspólnego samochodu, eletrycznego sedana Afeela. W tym celu powołano firmę Sony Honda Mobility. Afeela ma wejść na rynek w 2025 roku, SUV przyszłej marki w 2027 roku, a tańszy kompaktowy model w 2028 roku.
Czytaj też:
Apple przymila się do Chin. Skończyło z krytycznym programemCzytaj też:
Tajwański dostawca Apple pod lupą fiskusa. Chińskie samorządy szukają pieniędzy