Gdy 1 października 1908 r. Ford wypuścił na rynek pierwszy seryjny samochód – Model T, był on produkowany niemal przez 20 lat bez istotnych modyfikacji. Przez kolejne dziesięciolecia koncerny motoryzacyjne zaskakiwały kierowców nowościami co kilka, kilkanaście lat. Dzisiaj każdy rocznik tego samego modelu znacząco różni się od poprzednika, a nowinki technologiczne pojawiają się co kilka miesięcy. Rynek finansowy nie pozostaje w tyle i coraz popularniejsze stają się oferty najmu – już co czwarte firmowe auto jest nabywane w ten sposób – bo klienci chcą korzystać z nowoczesnych samochodów, a forma ich własności stała się drugorzędna. Nowa oferta Alior Leasing – Alior Rent – doskonale wpisuje się w oczekiwania tego rynku.
Odwilż rynkowa po pandemii
Ruch w interesie motoryzacyjnym wraca w Polsce po pandemii na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Ogółem z naszych salonów wyjechało w pierwszym półroczu 2024 r. o 16% więcej nowych aut osobowych w porównaniu z zeszłym rokiem – w całej Unii Europejskiej było to tylko 4,5% r/r.
Głównym motorem napędowym sprzedaży nowych aut w naszym kraju są firmy, które kupiły 2/3 całej ok. 277-tysięcznej sprzedanej puli samochodów. Klienci indywidualni kupili 86,5 tys. aut i w ich przypadku to imponujący wzrost aż o 31% r/r. Sam wolumen sprzedaży, zarówno w przypadku firm, jak i klientów indywidualnych osiągnął poziom z analogicznego okresu przed pandemią w 2019 r.
Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów rynek wynajmu długoterminowego samochodów wzrósł w pierwszej połowie 2024 r. pod względem łącznej liczby aut o 7,9% i dziś co czwarty nowy firmowy samochód jest już nabywany w ten sposób. To wprawdzie jeszcze nie jest tempo sprzed wirusa i na dwucyfrowe wskaźniki rozwoju wynajmu długoterminowego musimy jeszcze trochę poczekać, jednak prognozy są bardzo dobre.
Co jest na topie?
W liczącej prawie 267 tys. flocie aut w wynajmie długoterminowym wśród najpopularniejszych modeli samochodów na koniec czerwca 2024 r. znalazły się: Skoda Octavia, Toyota Corolla, VW Golf, Kia Ceed i Hyundai i30.
Jeśli chodzi o napęd, to największy odsetek wynajmowanych samochodów – ponad 55 proc. stanowią silniki benzynowe, które odnotowały nieznaczny wzrost. Maleje udział w rynku silników diesla – jest ich tylko ok. 32 proc. Najszybciej przyrasta udział samochodów wyposażonych w ekologiczne jednostki napędowe – hybryd i aut w pełni elektrycznych, które na koniec czerwca stanowiły już prawie 13 proc.
Dlaczego akurat wynajem wkracza przebojem na rynki finansujące nabywanie pojazdów? Z dwóch zasadniczych powodów, z czego ten drugi – oparty głównie na emocjach związanych z wygodą – wydaje się być decydującym.
Po pierwsze – samochód firmowy ma swoje korzyści podatkowe. Wydatki na niego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i odliczać od nich VAT. I tu leasing i najem biją kredyt – są po prostu on niego bardziej opłacalne.
Ale klienci wskazują także na drugi, często ważniejszy dla nich powód – warunki użytkowania pojazdu. Począwszy od formalności związanych z podpisaniem umowy – umowę najmu można zawrzeć w pełni elektronicznie, poprzez brak obaw o podwyżki stawek ubezpieczenia AC/OC, które stanowią poważne obciążenie firmowego budżetu, a przy najmie koszty te pokrywa firma wynajmująca samochód, aż po dodatkowe usługi jak serwisowanie pojazdu, wymiana i przechowywanie opon czy usługi assistance. Firma wynajmująca jako duży gracz rynkowy uzyskuje lepsze stawki za te usługi niż pojedynczy klient-przedsiębiorca.
Przy działalności gospodarczej, gdzie czas jest najdroższy, pozbycie się właśnie takich czasochłonnych problemów jest dla wielu przedsiębiorców głównym argumentem przy wyborze formy sfinansowania użytkowania pojazdu. Już nie sam pojazd czy koszty jego eksploatacji, ale warunki korzystania z pojazdu stają się najważniejsze.
Alior Rent – nowa oferta
Przygotowywana przez Alior Leasing oferta Alior Rent jest właśnie wyjściem naprzeciw takim oczekiwaniom klientów. Wszystko sprowadza się do wyraźnego podziału „obowiązków” – klient po podpisaniu umowy i wyjechaniu samochodem z salonu ma z niego… korzystać. Za korzystanie ponosi miesięczną, stałą opłatę. I to właściwie jego jedyne obowiązki. Druga strona – Alior Rent – zajmuje się w ramach tej umowy całą resztą.
Korzystający z auta nie będzie musiał tracić czasu na szukanie serwisu samochodowego, który szybko sprawdzi, co tam „stuka w kole”, ani pamiętać o obowiązkowych przeglądach. W pakiecie umowy zajmie się tym przedstawiciel Alior Rent, który sprawdzi także stan wycieraczek, żarówek czy klimatyzacji. A nawet doleje olej. Będzie to możliwe także po zakończeniu okresu gwarancji na pojazd. Dostęp do takiego asystenta jest całodobowy.
Zajmie się on też zakupem, wymianą i przechowaniem opon, co jest dość uciążliwe i czasochłonne, gdy zaczyna się sezon wymian i przed warsztatami ustawiają się długie kolejki. A co ciekawe, klient będzie mógł dobrać rodzaj opon do swojego stylu jazdy.
Jeśli zaś przydarzy się drogowy problem, stłuczka czy ktoś porysuje lakier na parkingu, likwidację szkody też przeprowadzi przedstawiciel Alior Rent. Wybierze najkorzystniejszą opcję, gwarantując wykonanie naprawy w najlepszych serwisach i z wykorzystaniem oryginalnych części, a także przypilnuje całej procedury od początku do końca. Co ważne, umowa obejmuje możliwość korzystania przez klienta z szerokiego wachlarza usług assistance.
Jeśli realizacja tych usług będzie wymagała pozostawienia samochodu w warsztacie, klient będzie mógł skorzystać w tym czasie z pojazdu zastępczego. Nie będzie więc postawiony w trudnej sytuacji nagłego braku mobilności.
Cały pakiet usług dodatkowych podąża za klientem – jeśli się przeprowadzi, Alior Rent dostosuje realizację tych usług do nowego miejsca zamieszkania.
Eksperci gospodarczy nie mają wątpliwości – dzisiaj klienci szukają elastycznej oferty finansowania dostosowanej do nowinek technologicznych i potrzeb wynikających ze zmieniających się postaw społecznych. Cena gra i będzie grać dużą rolę, ale przestaje być czynnikiem decydującym. Główną rolę zaczynają odgrywać kompleksowe usługi dodatkowe. Chcemy bowiem wygodnie korzystać, niż kłopotliwie posiadać…