Autostrada A1. Co już mamy, co jest budowane i kiedy koniec?
Jeszcze tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje umożliwić kierowcom ominięcie Częstochowy, oddając do użytku ponad 26-kilometrowy odcinek łączący węzły Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. W przebudowie jest blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Łączny koszt budowy wszystkich odcinków A1, będących w gestii GDDKiA (bez odcinka koncesyjnego), to ponad 23 mld zł – w tym blisko 12,5 mld zł wyniesie wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.
Śląskie odcinki A1
Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia
Po oddaniu do ruchu 33-kilometrów pomiędzy węzłem Częstochowa Południe a Pyrzowicami do ukończenia pozostała ponad 21-kilometrowa obwodnica miasta, kończąca się na węźle Częstochowa Blachownia. Po wymówieniu kontraktu Włochom nowy wykonawca prowadzi prace zabezpieczające, których efektem ma być umożliwienie przejazdu trasą główną od węzła Częstochowa Północ do ukończonego odcinka, tuż za węzłem Częstochowa Blachownia i połączenia z dalszą częścią A1 prowadzącą do granicy z Czechami.
Granica województwa śląskiego – Częstochowa Północ
Na fragmencie w miejscu obecnej DK1 powstanie autostrada A1. Umowę na realizację GDDKiA podpisała 23 lipca 2018 r. Wykonawcą jest firma Polaqua a wartość robót to 596,5 mln zł. W połowie czerwca rozpoczęto wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I (od granicy województw do miejscowości Łochynia). Zamontowano bariery ochronne, poszerzono jezdnię i poprawiono stan nawierzchni, wprowadzono oznakowanie poziome, pionowe oraz sygnalizację świetlną. Trwają przegotowania do odbioru tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I. W efekcie ruch po DK1 będzie się obywał się na zmianę jedną jezdnią w układzie 2+1. Od granicy województw śląskiego i łódzkiego do km 406 (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny będzie jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy ruchu. Od km 406 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne będą dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.
Łódzkie odcinki A1
Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe
Fragment autostrady wybudowany w czasach PRL jest przebudowywany. To pierwszy z łódzkich odcinków, na który podpisano umowę 30 lipca 2018 roku. Na blisko 16-kilometrowej trasie wykonano już ponad 1/3 prac przygotowawczych. Nowa A1 na tym odcinku będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Na całym przebudowywanym fragmencie ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni wschodniej (prowadzącej do Warszawy). W kierunku południowym wyznaczono dwa pasy ruchu, w stronę przeciwną jeden. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, gdzie w autostradę A1 włącza się droga ekspresowa S8 są spowolnienia i krótkie zatrzymania. Po zakończeniu prac węzeł Piotrków Trybunalski Zachód zyska możliwość jazdy z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy do Łodzi. Dotychczas było to niemożliwe, a jadąc z Łodzi lub Warszawy można było kierować się tylko na Katowice.
Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk
Na najdłuższy z przebudowywanych odcinków dawnej „gierkówki”, mierzący 24 km, umowę na realizację podpisano w 18 kwietnia 2019 r. Obecnie trwa faza projektowania, a prace budowlane rozpoczną się po uzyskaniu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Kamieńsk – Radomsko
Umowę na przebudowę tego odcinka podpisano 14 września 2018 roku. Ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden.
Radomsko – granica województw
Umowę na przebudowę tego odcinka podpisano 30 sierpnia 2018 roku, a prace ruszyły wiosną 2019 roku. Na całym 7-kilometrowym odcinku ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden.
Pierwsze z przebudowywanych odcinków A1 GDDKiA odda do ruchu w IV kwartale 2021 roku i z końcem tego roku kierowcy przejadą całą trasą od Tuszyna do Częstochowy, korzystając tymczasowo z jednej jezdni pomiędzy Piotrkowem i Kamieńskiem. Druga jezdnia będzie gotowa w grudniu 2022 r.