Mieszkańcy miast Europy za całkowitym zakazem sprzedaży aut spalinowych
Respondenci popierają zakaz, aby zmniejszyć emisje związane z ociepleniem planety. Sondaż przeprowadził YouGov w imieniu działaczy na rzecz ochrony środowiska.
Spośród 10050 respondentów badania 63 procent stwierdziło, że popiera pomysł, że po 2030 roku w Europie sprzedawane były tylko samochody bezemisyjne.
Mieszkańcy miast nie chcą trujących aut
Badanie opinii publicznej zostało przeprowadzone w zeszłym miesiącu w 15 miastach Europy, w tym w Londynie, Warszawie i Budapeszcie. Średnio 29 proc. respondentów sprzeciwiło się pomysłowi zakończenia sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i Diesla, a 8 proc. stwierdziło, że nie wie, co o tym sądzić.
We wszystkich miastach większość respondentów – od 51 proc. w Antwerpii i Berlinie do 77 proc. w Rzymie – poparła zakaz.
Grupa Transport & Environment (T&E) z siedzibą w Brukseli, która zleciła sondaż, wezwała Komisję Europejską do uwzględnienia ogólnounijnej daty końcowej sprzedaży samochodów spalinowych w propozycjach dotyczących polityki klimatycznej, które mają się ukazać w czerwcu.
„Ludzie w miastach są najbardziej narażeni na toksyczne poziomy zanieczyszczenia powietrza i nie chcą, aby silniki spalinowe były sprzedawane dłużej, niż jest to konieczne” – oświadczyła Julia Poliscanova, dyrektor ds. pojazdów w T&E.
Nowe normy będą jeszcze surowsze
Przypomnijmy, że Wielka Brytania, która nie jest już członkiem UE, wprowadzi zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w 2030 r.
We wrześniu Komisja Europejska oświadczyła, że oceni, „w jakim momencie silniki spalinowe w samochodach powinny przestać pojawiać się na rynku”, aby osiągnąć unijny cel redukcji emisji do 2030 r.
Jeszcze w tym roku KE zaproponuje surowsze limity emisji dla samochodów oraz przepisy dotyczące rozbudowy infrastruktury ładowania elektrycznego, chociaż rzecznik Komisji powiedział, że jej propozycje dotyczące czystszego transportu będą „neutralne technologicznie”.
2030 rok datą graniczną?
Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła prawie trzykrotnie do ponad 1 miliona pojazdów w 2020 roku, co stanowi ponad 10 procent całkowitej sprzedaży.
Austria, Dania, Holandia i sześć innych krajów w zeszłym miesiącu wezwały Komisję do ustalenia ogólnounijnej daty wycofania ze sprzedaży samochodów spalinowych. „Ta data musi być zgodna z celem neutralności klimatycznej do 2050 roku” – można przeczytać w wezwaniu podpisanym przez dyplomatów. „Jeśli weźmie się pod uwagę żywotność samochodów, to w 2030 roku trzeba przestać wprowadzać na rynek nowe samochody z silnikami spalinowymi”.