Ostatnia umowa na realizację Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym podpisana. Co to jest KSZRD?

Umowa na system zarządzania ruchem obejmuje zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1 i A2 w województwie łódzkim oraz rozbudowę Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie. Prace zrealizuje firma Sprint z siedzibą w Olsztynie. Wartość zamówienia to 78,8 mln zł. Wykonawca ma 28 miesięcy (840 dni) na jego realizację.
Co w ramach umowy?
Na inwestycję składać się będą rozmieszczone w pasie drogowym urządzenia służące m.in. do zarządzania ruchem oraz przekazywania na bieżąco aktualnych informacji kierowcom. W ramach umowy rozbudowane zostanie Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie, a także zapewniony zostanie bieżący dostęp do danych o ruchu drogowym na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
System zarządzania ruchem w województwie łódzkim w liczbach:
-
69 znaków zmiennej treści,
-
9 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
-
62 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
-
8 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
-
50 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
-
88 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
-
5 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B
-
17 zmodyfikowanych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na trasach objazdów.
Wszystkie umowy na Regionalne Projekty Wdrożeniowe podpisane
Podpisana umowa na Regionalny Projekt Wdrożeniowy w Łodzi stanowi komplementarny element w realizacji całego projektu Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – Etap I.
Na całość składają się również realizowane już zamówienia na Centralny Projekt Wdrożeniowy oraz trzy pozostałe Regionalne Projekty Wdrożeniowe w Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu.
System jest potrzebny polskim kierowcom
Realizacja projektów wdrożeniowych jest niezbędna dla utworzenia spójnego systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych w Polsce. Głównym celem projektu jest przekazywanie użytkownikom dróg bieżących informacji o sytuacji na drogach. Gotowy system umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem drogowym, pozwoli na informowanie o warunkach ruchu i występujących utrudnieniach. System poinformuje o wypadkach, zatorach czy wykryciu pojazdu jadącego pod prąd. Zidentyfikuje również zakłócenia w płynności ruchu i da możliwość wskazania objazdów wraz z automatycznym dostosowaniem pracy istniejących sygnalizacji na trasie objazdu. Będzie również wsparciem dla GDDKiA w egzekwowaniu, a dla firm utrzymaniowych w zapewnieniu odpowiedniego standardu utrzymania dróg.