Branża odbiła się mimo pandemii, rynkowe spadki się skończyły. 2022 rok ma być jeszcze lepszy

Dodano:
Warsztat oponiarski Źródło: PZPO
Miniony rok potwierdził odbicie w branży oponiarskiej w Polsce. Sprzedaż zwiększyła się we wszystkich segmentach - poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

W przypadku opon do samochodów osobowych sprzedaż była większa o 27 proc., do aut typu SUV - o 41 proc., pojazdów ciężarowych – plus 14 proc., dostawczych o 44 proc. W przypadku ogumienia do pojazdów rolniczych wzrost wyniósł 31 proc., do motocykli o 0,3 proc. i pojazdów przemysłowych o 11 proc. Wzrost sprzedaży widać też w większości segmentów na rynkach europejskich. Udział opon premium ponownie wzrósł o 1 proc. – w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, o 2 proc. w klasie opon ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku. W 2021 roku o ponad 40 proc. większe były dostawy ogumienia zimowego i całorocznego, a letniego o prawie 15 proc.

Rekordowa końcówka roku

W czwartym kwartale 2021 roku zanotowano jeszcze większe wzrosty: w segmencie opon osobowych o 44 proc., SUV +37 proc., dostawczych +65 proc., ciężarowych +3 proc., rolniczych +1 proc., motocyklowych +12,4 proc., a przemysłowych +18 proc. – Ostatni rok był dla producentów i importerów rekordowy. Popyt na opony wszystkich segmentów przewyższył nawet dane z 2019 roku. Mimo trudności na rynku pierwszego montażu spowodowanych problemami z produkcją aut, rynek wtórny z nawiązką te problemy zrekompensował. Większa o ponad 7 proc. liczba rejestracji aut przełożyła się także na rynek opon. Na to także nałożył się trudny rok 2020, po którym rynek musiał się odbudować. Wszystkie fabryki w Polsce i Europie pracowały pełną mocą, żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie – mówi Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Kupujemy coraz lepszej klasy opony

Jak podkreśla, bardzo dobrze sprzedawały się opony klasy premium – zarówno w segmencie aut osobowych, jak i ciężarowych. – To bardzo ważne elementy nie tylko dla ekonomiki jazdy, długości eksploatacji opon, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa na drodze. W segmencie opon ciężarowych opony premium są wybierane najczęściej i mają już 42 proc. udziału w rynku. To pokazuje trend, którym będą podążać pozostałe segmenty – w kategorii opon do samochodów osobowych, dostawczych i SUV opony premium osiągnęły 30 proc. udział w rynku i cały czas widać tu wzrosty – dodaje Radosław Bółkowski.

Rosła cała Europa

Rok 2021 przyniósł także ożywienie dla branży oponiarskiej w Europie. Tylko segment opon do samochodów osobowych odnotował spadek o 8 proc., głównie w związku z niedoborem półprzewodników. Segment opon ciężarowych odnotował znaczący wzrost o 25 proc. Silny popyt był widoczny w segmentach opon całorocznych (+35 proc.) i zimowych (+9 proc.). Wzrosła też sprzedaż opon do samochodów ciężarowych i motocykli odpowiednio o +12 proc. i +14 proc. – W 2021 roku sprzedaż opon była odporna na pandemię i mamy nadzieję, że ten pozytywny trend potwierdzi się w 2022 roku, co pozwoli na powrót do wolumenów z 2019 roku – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło: PZPO
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...