Załamanie rynku dostawczaków. Wiosną firmy przestały wydawać pieniądze?
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (przytacza je IBRM Samar) w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 880 samochodów dostawczych, o 29,36 proc. mniej niż rok wcześniej i o 20,44 proc. mniej niż w marcu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 20 732 samochody dostawcze, o 17,01 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Sześć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Mitsubishi, o 132,65 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 59,35 proc.
Liderem jest Renault
Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 5 063 auta tej marki, o 23,82 proc. więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 24,42 proc. Na pozycji wicelidera znalazło się Iveco, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut była o 13,91 proc. większa niż w 2021 r. Udział marki w rynku wyniósł 12,21 proc. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2022 r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 2 315 pojazdów dostawczych, o 32,59 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,17 proc. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, a na piątej pozycji uplasowała się Toyota.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master. Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Ford Transit. Pierwszą piątkę zamyka Toyota Proace City.