Nieważne, jak często Polacy prowadzą auto. Już wiedzą, że jazda elektrykiem jest tańsza
Koncerny samochodowe inwestują zarówno czas, jak i zasoby, by elektryki były coraz tańsze zarówno w produkcji, jak i w użytkowaniu. Według prognoz Bloomberg New Energy Finance, elektryczne auta typu sedan i SUV zrównają się w kosztach produkcji ze spalinówkami w 2026 r. Natomiast wyliczenia Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wskazują, że już dzisiaj elektryk jest w stanie przegonić spalinowego konkurenta podobnej klasy nawet o 1/4 pod względem całkowitych kosztów użytkowania (TCO). Wyniki badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i markę Volkswagen pokazują, że Polacy zaczynają dostrzegać ekonomiczne przewagi aut elektrycznych nad spalinowymi.
Połowa z nas prowadzi przynajmniej 3 dni w tygodniu
W badaniu ankietowani zostali zapytani, jak często prowadzą samochód. Prawie 2 na 5 (39 procent) badanych siada za kółkiem codziennie lub prawie codziennie jazdy, a 11 procent – 3 do 5 razy w tygodniu. Kolejne 3 procent ankietowanych odpowiedziało, że prowadzi samochód 1-3 razy w miesiącu, a 4 procent – rzadziej niż raz w miesiącu. Pozostała jedna trzecia w ogóle nie jeździ samochodem jako kierowca. Odsetek ten mniej więcej odpowiada części dorosłych Polaków, którzy nie mają prawa jazdy kat. B (ok. 31 procent).
Z odpowiedzi w ankiecie wynika, że mężczyźni znacznie częściej (48 procent wskazań) niż kobiety (31 procent) codziennie lub prawie codziennie prowadzą samochód. Panie natomiast stosunkowo liczniej (39 procent) niż panowie (25 procent) odpowiadały, że nie kierują autem wcale.
Wszyscy wiedzą, że jazda elektrykiem kosztuje mniej
Okazuje się, że Polacy bez względu, jak często jeżdżą autem jako kierowcy, zgodnie i w zgodzie z prawdą uważają, że pokonanie 100 km samochodem w pełni elektrycznym jest tańsze niż spalinówką. Odsetki takich odpowiedzi wahały się od 70 procent w grupie tych, którzy zasiadają za kółkiem 1-3 razy w miesiącu, do 72 procent wśród tych, którzy prowadzą rzadziej niż raz w miesiącu. Wyniki te warto poprzeć wyliczeniami bazującymi na ogólnodostępnych cenach na rynku. Przyjmując przykładową cenę 1 kWh w taryfie nocnej, jaką płacą gospodarstwa domowe na poziomie 0,4 zł, i benzyny Pb 95 w Polsce ok. 6,41 zł/litr, oraz średnie zużycie odpowiednio 20 kWh i 8 l na 100 km, to cena przejechania takiej trasy wynosi ok. 8 zł w przypadku elektryka i 50 zł dla spalinówki.