Nowa hyperwyścigówka. Peugeot 9X8 zadebiutuje w lipcu na torze Monza

Nowa hyperwyścigówka. Peugeot 9X8 zadebiutuje w lipcu na torze Monza

PEUGEOT 9X8 Hypercar
PEUGEOT 9X8 Hypercar Źródło: PEUGEOT
W niecały rok od zaprezentowania makiety projektu i zaledwie pięć miesięcy od rozpoczęcia programu jazd testowych na torze zespół Peugeot TotalEnergies odkrył w Portimao swój samochód wyścigowy: Peugeot 9X8 Hypercar z hybrydowym (elektrycznym) napędem na 4 koła.

W lipcu zadebiutuje on w wyścigu na torze Monza w ramach czwartej edycji Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA (WEC).

Przełomowy hipersamochód, wyróżniający się przede wszystkim brakiem tylnego spojlera, jest zgodny z nowym regulaminem Le Mans Hypercar (LMH) ACO/FIA, który daje pierwszeństwo projektom bardziej przystępnym ekonomicznie niż LMP1, ale jednocześnie równie konkurencyjnym.

Wygląd charakteryzuje się przyczajoną sylwetką o czystych formach, silnie zaznaczoną tożsamością marki poprzez specyficzny kształt świateł, przypominający ślad trzech pazurów, typowy dla samochodów seryjnych, a także podkreślający technologiczne know-how.

PEUGEOT 9X8 Hypercar

Elektryczna hybryda

Peugeot 9X8 jest prototypem elektrycznej hybrydy z napędem na 4 koła. Jego jednostka napędowa pozostaje pod pełnym nadzorem ekip Peugeot Sport. Silnik V6 2,6 litra, bi-turbo o mocy 520 kW napędza koła tylnej osi. Specjalny, wyczynowy silnik elektryczny o mocy 200 kW napędzający przednie koła oraz falownik z węglika krzemu zostały skonstruowane we współpracy z firmą Marelli.

Natomiast wysokonapięciowy akumulator 900 V opracowano wspólnie z TotalEnergies / Saft. Dostawcą opon zgodnych z regulaminem dla hipersamochodów jest firma Michelin.

Peugeot 9X8 ma atletyczną sylwetkę, co potwierdzają wymiary samochodu: długość 4,995 m, szerokość 2 m, wysokość 1,145 m. Waży 1030 kg, a jego zbiornik może pomieścić 90 litrów w 100 proc. odnawialnego paliwa TotalEnergies, excellium racing 100.

PEUGEOT 9X8 Hypercar

W ciągu 25 dni Peugeot 9X8 pokonał 10 000 kilometrów jazd testowych. Równolegle prowadzone były wraz z FIA prace nad homologacją samochodu, natomiast ekipa François Coudraina, dyrektora ds. zespołów napędowych, pracowała nad jednostką napędową na stanowisku badawczym, na symulatorze i na torze wyścigowym.

Le Mans 2022, Le Mans 2023

W 2023 roku Team Peugeot TotalEnergies uczestniczyć będzie w setnej edycji wyścigu 24 godziny Le Mans i stawi czoła licznym międzynarodowym konkurentom, którzy – podobnie jak Peugeot – wybrali kategorię LMH lub Le Mans Daytona Hybrid (LMdH). Zawody te, określane przez wielu specjalistów jako szczytowe w nowej, złotej erze wyścigów długodystansowych, zapowiadają się już dziś jako historyczne.

Mimo że 9X8 nie wyjedzie na tor w 2022 roku, marka Peugeot chciała jeszcze w tym roku spotkać się ze swoimi fanami w trakcie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Wystawa zatytułowana „ALLURE – LE MANS”, poświęcona historii startów marki PEUGEOT na torze w departamencie Sarthe, zorganizowana wspólnie z Automobile Club de l’Ouest (Automobilklub Zachodni), zostanie otwarta 21 maja w muzeum wyścigów 24 godziny Le Mans. Oryginalna makieta PEUGEOT 9X8 będzie tam eksponowana do września.

Czytaj też:
Szef Audi mówi, że czas pożegnać paliwa kopalne. Spalinowe auta znikną w ciągu dekady

Źródło: Peugeot Sport